کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618

کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618

آلومینیوم یکی از مشهورترین فلز ها است که حتما نام آن را شنیده اید اما شاید با آن آشنایی زیادی نداشته باشید. این فلز کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارد و امروزه از آلیاژ آن در انواع مختلف استفاده می شود. به ترکیب چندین فلز با یکدیگر آلیاژ می گویند،

آلیاژ ها بسیار متنوع هستند و در مکان های مختلفی از آن ها استفاده می گردد. با توجه به خواص آلومینیوم از این فلز در آلیاژ های مختلفی استفاده می شود، یکی از مشهورترین آلیاژ های آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم 2618 است. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با این آلیاژ و کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618 آشنا کنیم بنابراین برای اطلاع بیشتر از این آلیاژ همراه ما باشید.

 

آشنایی با آلیاژ آلومینیوم 2618

آلیاژ آلومینیوم 2618 در انجمن علمی، آلومینیوم آمریکا طراحی شده است‌ و طراحی آن مربوط به سری 2xxx می باشد‌. این سری از آلیاژ ها استحکام خزشی بسیار بالایی در برابر دمای بالا دارند. آلیاژ های آلومینیوم 2618 در ابتدا به روش ریخته گری و فورج شده در قالب های خاصی قرار می گیرند و سپس فرم آن قالب را می گیرند.
این تجهیزات در گذشته بدین صورت به بازار عرضه می شدند و مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه آلیاژ آلومینیوم 2618 به شکل ورقه های فلزی، با مقاومت بسیار بالایی تولید می شوند و به بازار عرضه می گردند. یکی از مهمترین کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618 در صنعت ساخت هواپیما است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازین پس همراه ما باشید.

 

هواپیماسازی و آلیاژ آلومینیوم 2618

از آلیاژ آلومینیوم 2618 برای ساخت بدنه ی هواپیمایی مافوق صوت کونکورد استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در بیست سال گذشته به کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618 در صنعت هواپیما سازی پی بردند و آن زمان تا کنون از این آلیاژ به صورت مداوم در صنعت هواپیما سازی استفاده می شود. بنابراین کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2618 عمدتاً در صنایع هوایی و هواپیمای مافوق صوت است.
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نوع جدیدی از این آلیاژ به نام آلیاژ آلومینیوم 2618A تولید شد. جالب است بدانید در ساختار آلیاژ آلومینیوم 2618A تقریبا بیست و پنج صدم درصد از فلز منگنز استفاده شده است. همچنین در ساختار این آلیاژ از فلز زیرکونیوم و تیتانیوم نیز استفاده شده است، که این دو فلز با یکدیگر بیست و پنج صدم درصد، دیگر این فلز را تشکیل می دهند. اما قصه ی این آلیاژ چیست؟ در کجا تولید شده است در ادامه می خوانیم.

 

تاریخچه تولید آلیاژ 2618

همانطور که گفتیم این آلیاژ برای اولین بار در آمریکا تولید شد و برای صنعت هواپیما سازی طراحی شده بود. با گذشت زمان و مشهور شدن این آلیاژ کشور های دیگری مانند روسیه و فرانسه علاقه مند به ساخت این آلیاژ شدند. فرانسه و روسیه با پشتکار زیاد و پس از آزمایش ها طولانی توانستند ترکیب هایی مشابه با آلیاژ آلومینیوم 2618 تولید کنند.
در ساخت تمام این ترکیب ها از آلیاژ آلومینیوم 2618 به عنوان پایه استفاده شده است. متاسفانه کشور ایران در گذشته قادر به تولید این آلیاژ و ترکیب های مشابه آلیاژ آلومینیوم 2618 نبوده است. این آلیاژ از کشور های دیگر به ایران صادر می شدند و با توجه به تحریم ها، آلیاژ آلومینیوم 2618 قیمت بسیار بالایی داشت‌. اما با گذشت زمان نخبه ها و دانشمندان ایرانی توانستند این آلیاژ را تولید کنند. امروزه آلیاژ آلومینیوم 2618 در ایران هم تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آشنایی با کاربردهای منحصر به فرد آلیاژ آلومینیوم 2618

فلز آلومینیوم یک فلز سبک است و از آن در صنایع مختلفی استفاده می شوند. این فلز بر خلاف سبک بودن مقاومت بسیار بالایی دارد و مستحکم است. فلز آلومینیوم در برابر رطوبت و آب مقاومت بسیار بالایی دارد و برخلاف آهن به آسانی اکسایش پیدا نمی کند و اکسیده نمی شود‌. بخش عمده آلیاژ آلومینیوم 2618 را فلز آلومینیوم تشکیل می دهد و این آلیاژ خواص فلز آلومینیوم را نیز دارد.
به همین دلیل کاربرد آلیاژ آلومینیوم در صنعت هواپیما سازی می باشد. آلیاژ آلومینیوم 2618 نیز سبک می باشد و مقاومت بسیار بالایی دارد به همین علت یکی از کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 2618 در ساخت بدنه ی هواپیما و قطعه های چرخنده موتور هواپیما است.
قطعات چرخند موتور هواپیما هنگام چرخش و عملکرد خود گرمای بسیار زیادی را تولید می کنند و دمای بالایی دارند. از دیگر کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 2618 می توان به پیستون های هواپیما نیز اشاره کرد‌، در ساختار پیستون هواپیما از این آلیاژ استفاده می شود.

ویژگی های آلیاژ آلومینیوم 2618

اکنون قصد داریم شما را با ویژگی های مختلف این آلیاژ آشنا کنیم بنابراین همراه ما باشید.
آنیلینگ: آنیل کردن و آنیلینگ شامل یک سری واکنش ها و فرایند های حرارتی است، که در این فرآیند ها ویژگی های فیزیکی فلز ها و آلیاژ ها تغییر می کند. آنیلینگ باعث می شود تا فلزات و آلیاژ ها سختی و مقاومتشان کاهش پیدا کند و انعطاف پذیری، شکل دهی آن ها افزایش پیدا می کند. آنیلینگ آلیاژ آلومینیوم 2618 در دمای 320 تا 375 درجه ی سانتی گراد انجام می شود. برای آنیلینگ این آلیاژ، باید آن را به مدت چهار ساعت در این دما قرار و فرآیند های مربوط به آنیلینگ را بر روی آن انجام داد. پس از چهار ساعت می توانید این آلیاژ را در کوره خنک کنید.
تمپرینگ: تمپرینگ شامل فرآیندی است که در آن آلیاژ فلزی تا زیر دمای بحرانی خود تحت گرما قرار می گیرد و گرم می شود. در فرآیند تمپرینگ سختی فلز کاهش پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی و کششی آن افزایش پیدا می‌کند. این آلیاژ آلومینیوم در دمای 527 درجه ی سانتی گراد تمپر می شود. برای تمپرینگ این آلیاژ آن را به مدت 24 ساعت در دمای 527 درجه سانتیگراد قرار میگیرد، و پس آن آلیاژ را درون آب جوش قرار می دهند.

جمع بندی

در این مقاله شما را با کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 2618 و ویژگی و مزایای آن آشنا کردم. این آلیاژ توسط شرکت های مختلفی تولید می شود و به بازار عرضه می گردد. جنس این تجهیزات در عملکرد آن ها نقش بسیار زیادی دارد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم هنگام خرید این آلیاژ از بهترین جنس آن استفاده کنید. سایت بهفرد تولید کننده ورقه های فلزی و تجهیزات آلومینیومی می باشد‌.
محصولات این سایت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای خرید بهترین آلیاژ آلومینیوم 2618 به سایت بهفرد مراجعه کنید. این سایت محصولات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به مشتریان خود در سراسر کشور ارسال می کند‌.

بهفرد تولید کننده پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم اختصاصی با کیفیت و قیمت مناسب می باشد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی