آشنایی با فلز آلومینیوم

آشنایی با فلز آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزاتی است که از دیرباز مورد استفاده بشر قرار گرفته است. این فلز از‌ جمله فلزاتی است که ظاهر زیبایی دارد و در انواع صنایع به کار می رود. شما نیز ممکن است فلز آلومینیوم را در بسیاری از وسایل و یا مکان های دور و اطراف خود مشاهده کنید و این نشان دهنده کاربرد گسترده این فلز می باشد.

در این مطلب به منظور آشنایی با فلز آلومینیوم مطالبی را به شما عزیزان ارائه می دهیم. اگر شما هم می خواهید با این فلز و مزایا و کاربردهایش بیشتر آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

فلز آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم یک فلز سفید مایل به نقره ای است که به عنوان فراوان ترین فلز در روی زمین شناخته می شود. این فلز به طور خالص در طبیعت وجود ندارد و از سنگ های خاص معدنی به دست می آید. فلز آلومینیوم پس از آهن به عنوان کاربردی ترین فلز شناخته می شود زیرا کیفیت و ارزش بسیار زیادی دارد.
این فلز خالص از نظر فیزیکی بسیار نرم و انعطاف پذیر است و نمی توان به طور مستقیم از آن استفاده کرد. برای رفع این مشکل معمولا آلومینیوم خالص را با موادی مانند منگنز، مس، منیزیم، سیلیکون و سایر مواد قابل استفاده ترکیب کرده و از آلیاژ آلومینیوم برای مصارف گوناگون استفاده می کنند.

مزایای استفاده از فلز آلومینیوم

برای آشنایی با فلز آلومینیوم باید مزایای این فلز نیز بررسی شود زیرا در این صورت شما می توانید با این فلز بیشتر آشنا شده و مزایای آن برایتان ملموس تر می شود. در این بخش این مزایا را به طور مختصر بررسی می کنیم پس این بخش از مطلب را از دست ندهید.

استحکام و مقاومت بالا

آلومینیوم از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل درب های بسیاری را از این جنس می سازند تا بتوان تا مدت های طولانی از آن استفاده نمود. آلومینیوم در برابر خوردگی نیز مقاوم است. حتی اگر در مکان های مرطوب از آلومینیوم استفاده شود، دچار خوردگی و آسیبی نخواهد شد و این یک امتیاز مثبت برای این فلز است. این در حالی است که فلز آهن در مجاورت رطوبت و مایعات به سرعت زنگ زده و پوسیده خواهد شد.

زیبایی ظاهری فلز آلومینیوم

آلومینیوم ظاهر زیبا و درخشانی دارد و به همین دلیل به فلزی همه پسند تبدیل شده است. این فلز رنگ پذیری خوبی دارد و به شکل دلخواه در می آید به همین دلیل برای تمامی سلیقه به عنوان یک گزینه ایده آل محسوب می شود.

زیبایی آلومینیوم در کنار مقاومت و استحکامی که دارد آن را تبدیل به یک فلز پرکاربرد کرده که در اقصی نقاط دنیا به کار می رود.

وزن سبک

اگر فلز آهن را با آلومینیوم مقایسه کنید به این نتیجه می رسید که فلز آلومینیوم بسیار سبک تر از آهن است و این موضوع سبب شده تا بتوان به آسانی از این فلز بهره برد. سازه های آلومینیومی وزن کمتری نسبت به سازه های آهنی و دیگر فلزات دارند و بدین شکل می توان در بسیاری از مکان ها که نسبت به وزن سازه حساس است از این فلز استفاده کرد.

دوام بالا

همانطور که در بخش های قبلی آشنایی با فلز آلومینیوم برایتان گفتیم این فلز دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود. زمانی که یک فلز از این موارد به دور باشد و همچنین استحکام بالایی داشته باشد پس ماندگاری و دوام آن تضمین شده است. افرادی که می خواهند از شر تعویض مداوم وسایل و یا سازه های گوناگون راحت شوند پس می توانند از این فلز بهره ببرند.‌

صرفه جویی در مصرف انرژی با فلز آلومینیوم

آلومینیوم سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود زیرا یک عایق حرارتی باکیفیت است. این فلز با دوام از ورود و خروج هوای گرم جلوگیری کرده و باعث می شود که هوای محیط داخلی به خارج نفوذ نکرده و در محیط باقی بماند. این ویژگی سبب کاهش هزینه های مربوط به انرژی شده و بر سرمایه افراد می افزاید.

بازیافت آسان با فلز آلومینیوم

اگرچه فلزهای بسیاری قابل بازیافت هستند اما فلز آلومینیوم دارای بازیافت بسیار آسانی می باشد و به طبیعت آسیبی نمی رساند. شاید جالب توجه ترین موضوع در رابطه با بازیافت آلومینیوم، همین موضوع باشد که به طبیعت آسیبی وارد نکرده و منجر به حفظ محیط زیست می شود. آلومینیوم پس از بازیافت مجددا به چرخه تولید باز می گردد و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد فلز آلومینیوم

برای آشنایی با فلز آلومینیوم باید با کاربردهای آن نیز آشنا شوید زیرا بخش مهمی از ویژگی های این فلز سبب به کار بردن آن در صنایع گوناگون شده است. از آلومینیوم در ساخت هواپیماها و راکت ها استفاده می شود. به هنگام ساخت تلسکوپ های مخصوص نجومی از این فلز در لایه آینه این وسایل استفاده می گردد. قطعا شما هم قوطی های کنسرو و پوشش آن را دیده اید. این قوطی ها از جنس آلومینیوم هستند.
این فلز پرکاربرد برای ساخت بخش هایی از قطار و ریل آن نیز به کار می رود. وزن کم این فلز سبب کاهش مصرف سوخت می شود و استفاده از آن در هر وسیله نقلیه ای به کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست کمک می کند. در صنعت ساختمان سازی نیز از آلومینیوم استفاده می شود و بیشترین استفاده از آن برای درب و پنجره ساختمان ها می باشد.

برای ساخت لوله های آبیاری و اتصالات لوله کشی بهترین گزینه است. این فلز در تجهیزات کارخانه ها و ماشین های کشاورزی نیز قابل مشاهده می باشد. کولر، یخچال، ماشین لباسشویی و وسایل آشپزخانه از دیگر وسایلی هستند که از آلومینیوم بهره می برند.

جمع بندی آشنایی با فلز الومینیوم

آشنایی با فلز آلومینیوم سبب کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فلز می شود. کاربرد گسترده آلومینیوم در صنایع به علت ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن است. این فلز در ابتدا و پس از استخراج از معادن کاملا نرم و انعطاف پذیر است اما در طی فرآیند آلیاژ سازی، مقاومت و استحکام بالایی به دست می آورد. آلومینیوم، فلز بسیار زیبایی است و به علت تنوع بالا و رنگ پذیری مناسب به عنوان یک فلز زیبا و درخشان در بین مردم شناخته می شود.

شکرت بهفرد ارائه دهنده و تولید کننده پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم اختصاصی با قیمت و کیفیت بالا می باشد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی