مقایسه آلومینیوم خشک و نرم

مقایسه آلومینیوم خشک و نرم

فلز آلومینیوم به علت استحکام بهتری که نسبت به سایر فلزات دیگر دارد در صنعت بسیار پرکاربرد است. این فلز قابلیت بازیافت دارد و به دو دسته نرم و خشک تقسیم بندی شده است. فلز نرم و خشک تفاوت عمده ای نسبت به یکدیگر دارند. از فلز نرم در جایی بکار می‌رود که نیاز به مقاومت بالا نیست. یکی از دلایلی که آلومینیوم نرم را از آلومینیوم خشک متمایز می‌کند شفاف بودن و گران بودن آن است.

آلومینیوم خشک ویژگی های کمتری نسبت به آلومینیوم نرم دارد. درادامه این مقاله می خواهیم در مورد کاربرد و مزایا و معایب فلز آلومینیوم نرم و خشک برای شما مطالبی ارائه دهیم.

آلومینیوم نرم چیست؟

آلومینیوم نرم یکی از انواع آلومینیوم خالص است که قابلیت بازیافت دارد و انعطاف پذیر است و سریع تر شکل می‌گیرد. آلومینیوم نرم معمولا به رنگ نقره ای است و در اقتصاد کشور حائز اهمیت است و یکی از بهترین نوع آلومینیوم در صنعت به شمار می رود.

هرچقدر خالص بودن آلومینیوم بیشتر باشد آلومینیوم نرم تر است. آلومینیوم نرم نیازی به مقاومت بالا ندارد. فلز آلومینیوم به دلیل کیفیت و ارزش بالایی که دارد بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلومینیوم نرم انواع گوناگونی دارد مانند آلومینیوم های شاخه، کابلی، ظروف، قوطی، ورق آلومینیوم، رادیاتورهای خودرو و… از آلومینیوم نرم برای ساخت قابلمه ها، درب و پنجره ها و ظروف آشپزخانه استفاده می‌شود. برای انعطاف دادن به آلومینیوم از ترکیبات فلزاتی مانند مس، منگنز، منیزیوم و سیلیکین استفاده می‌کنند.

آلومینیوم خشک چیست؟

آلومینیوم خشک نسبت به آلومینیوم نرم از رتبه پایین تری برخوردار است زیرا انعطاف پذیری کم تری دارد. ضایعاتی که برای آلومینیوم خشک استفاده می‌شود ضایعات پیستون، سرسیلند، رینگ، کارتل و…است.

این آلومینیوم اگرچه مقاومت ضعیفی دارد اما در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. نقطه ذوب آلومینیوم حدود۶۶۰ درجه سانتی گراد است. میزان خالص بودن آلومینیوم خشک نسبت به آلومینیوم نرم کم تر است. آلومینیوم خشک براقی کم تری نسبت به آلومینیوم نرم دارد و قیمت آن ارزان تر است.

ویژگی های آلومینیوم خشک و نرم

آلومینیوم نسبت به فلزات دیگر وزن کمتری دارد و بسیار قوی است و به عنوان فلزی چکش خوار شناخته شده است. از بین کشورهای جهان کشور چین، مهم ترین کشور تولید کننده آلومینیوم است. آلومینیوم خالص به دلیل ویژگی واکنش پذیری بسیار کم یافت می‌شود.

یکی از ویژگی های مهمی که آلومینیوم دارد این است که قابلیت اشتعال ندارد و به دلیل وزن سبک به راحتی قابل حمل است. آلومینیوم قیمت مناسبی دارد و در مقایسه با دیگر فلزات سمی نیست از این عنصر در جوش کاری و لحیم کاری استفاده می شود و قابلیت ریخته گری دارد و مصرف انرژی آن کم است. وقتی که در معرض هوا قرار بگیرد و با اکسیژن ترکیب شود اکسید آلومینیوم که سفید رنگ است تشکیل می‌شود. واکنش پذیری با آب گرم هم یکی دیگر از ویژگی های آلومینیوم است و فلزی هادی است.

ویژگی های آلومینیوم خشک و نرم
مزایای آلومینیوم نرم و خشک

گرما را به خوبی انتقال می‌دهد و نسبت به فلزات دیگر دارای وزنی سبک و قیمتی ارزان است. یکی از فلزات مورد علاقه بسیاری از افراد است و مقاومت خوبی در برابر آب شور دارد. نگهداری آن آسان است و از کیفیت خوبی برخوردار است.

مزایای دیگر آلومینیوم غیر مغناطیسی و قابلیت بازیافت بودن آن است و در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی دارد. درصنعت از فلز آلومینیوم برای رفع نیازهای گوناگون استفاده می شود و هم چنین بازیافت آن مزایای زیست محیطی هم دارد. یکی از مزایای آلومینیوم این است که در ساختمان سازی سنگینی در ساختمان را کاهش می‌دهد و نیز در هنگام وقوع زلزله خطر را کاهش می‌دهد. دوام فیزیکی و شیمیایی خوبی دارد و عمر آن طولانی است.

معایب آلومینیوم های نرم و خشک

آلومینیوم بسیار نرم است و سریع تغییر شکل می‌دهد و مقاومت کمتری نسبت به فلزات دیگر دارد خیلی زود فرسوده می‌شود و استفاده زیاد از آن برای سلامتی مضر است و بهتراست از این فلز دوری کنید.

از دیگر معایب آلومینیوم حساس بودن آن نسبت به گرما است و در برابر آتش مقاوم نیست. اگر بر روی ظروف آلومینیوم تغییراتی ایجاد شود می تواند مضر باشد و منجر به مسمومیت شود. استفاده از پنجره های آلومینیومی باعث هدر رفتن انرژی زیادی می‌شود و در برابر رطوبت مقاوم نیستند.

کاربردهای آلومینیوم های خشک و نرم

آلومینیوم از فلزات پرکاربرد در جهان است و کاربردهای زیادی در صنعت دارد از جمله از کاربردهای آن در حمل و نقل، ساخت و ساز، برق، کالاهای مصرفی و…می باشد.
در حمل و نقل به دلیل وزن کمی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا جابه جا کردن خودرو آسان تر است. در ساخت هواپیما هم به دلیل قوی و انعطاف بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلومینیوم در ساخت و ساز هم کاربرد زیادی دارد استفاده از پنجره های آلومینیومی باعث گرم نگه داشتن خانه در زمستان و خنک نگه داشتن خانه در تابستان می شود. در خطوط برق و ساخت لوازم خانگی هم قابل استفاده است.

استفاده از آلومینیوم های خشک و نرم 

استفاده از آلومینیوم های خشک و نرم

آلومینیوم در ساخت تبلت ها، تلویزیون ها و لپ تاپ ها هم قابل استفاده می باشد. این فلز در بسته بندی انواع مواد غذایی و تولید انواع قوطی های نوشیدنی و ظروف پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلومینیوم آلومینیوم در آینه های سیلندر گاز، ساخت تجهیزات دریایی، زیورآلات و سکه ها هم استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای آلومینیوم درصنعت هوافضا است که باعث پیشرفت در فضاپیما و موشک شده است. استفاده از آلومینیوم در صنعت کشتیرانی باعث می‌شود تا وزن بیشتری با کشتی ها حمل شود .آلیاژهای آلومینیومی که در کالسکه های ریلی استفاده شده است به دلیل مقاومت بالا عالی هستند و هم چنین به دلیل درصد کم سیلیس در منگنز و منیزیوم و مس در متالوژی نیز کاربرد دارد.

جمع بندی

فلز آلومینیوم یکی از فلزات قوی و مقاوم و پرکاربرد در جهان است که کاربردهای زیادی در صنعت دارد و فلزی است که قابلیت بازیافت و انعطاف پذیری دارد. در این مقاله به انواع آلومینیوم که به دو دسته آلومینیوم خشک و نرم تقسیم می شدند اشاره کردیم که آلومینیوم نرم دارای کیفیت بهتری نسبت به آلومینیوم خشک است و آلومینیوم خشک مقاومت آن ضعیف تر است و همچنین به ویژگی های آلومینیوم خشک و نرم پرداختیم. یکی از ویژگی های آلومینیوم خشک و نرم چکش خوار بودن و واکنش پذیری آنهاست. از مزایای آلومینیوم نرم و خشک می توانیم به غیر مغناطیسی بودن آن و قیمت ارزان آن اشاره کنیم.

قالب سازی بهفرد ارائه دهنده و تولید کننده پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم اختصاصی می باشد و پس از سال ها تجربه باارائه محصولی با کیفیت، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی