کاتودایز(روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم

کاتودایز(روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم

روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم که به کاتودایز نیز معروف است روکش های سطحی فلزات هستند که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی نشان می دهند. فرآیند تولید پوشش های کاتودایز (روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم را آلومینیزاسیون می نامند. کاتودایز پروفیل آلومینیوم معمولاً اسپری می‌شود، اما با استفاده از تکنیک‌های غلتکی و چرخش غوطه‌وری نیز قابل اجراست.

مزایای کلی کاتودایز(روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم

قیمت: کاتودایز(روکش های فلزی) در مقایسه با فرآیند هایی که نتایج مشابه ای ارائه می دهند، کاتودایز پروفیل آلومینیوم در عمل مقرون به صرفه تر است.
مقاومت در برابر جو: روکش های فلزی پروفیل آلومینیومی دارای مقاومت در برابر آب و هوای محیط است، و در برابر گرم و سرد شدن هوا و تابش خورشید یا بارش برف مقاوم است.
بازیافت پذیری: روکش های فلزی پروفیل آلومینیومی می تواند ۱۰۰٪ بازیافت شود و مورد استفاده ی مجدد قرار بگیرد.
حفاظت از محیط زیست: روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم می تواند ۱۰۰٪ بازیافت شود.

روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم در صنعت؟

استحکام تسلیم بالا: آلومینیوم یکی از انعطاف پذیرترین فلزات روی زمین است همین موضوع بر قدرت تسلیم تأثیر مثبت می گذارد.
قابلیت ماشینکاری: روکش های فلزی پروفیل آلومینیومی در کارخانه شکل گرفته و نیازی به برش در محل ساخت و ساز وجود ندارد.
مقاومت در برابر اکسیداسیون: روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم دو لایه را تشکیل می دهند که از هسته فولادی محافظت می کند. در همان سطح، یک لایه نازک اکسید آلومینیوم تشکیل می شود. در زیر، آلومینیوم با فولاد و سیلیکون مخلوط شده است که در فرآیند آلومینیوم سازی در مقادیر کم اضافه می شود. در زیر آن، هسته فولادی وجود دارد که قدرت تسلیم اولیه و سایر خواص مواد را حفظ می کند. پوشش آلومینیومی از واکنش فولاد با اکسیژن و سایر عناصر مضر جلوگیری می کند و به عنوان یک مانع و محافظ عمل می کند.
مقاومت در برابر سولفیداسیون: این پوشش نه تنها از هسته فولادی در برابر اکسیداسیون محافظت می کند، بلکه از حملات SO3 و H2S ، SO2 نیز محافظت می کند.
تنوع کاربرد: روکش های فلزی پروفیل آلومینیومی را می توان برای فولادهای ملایم، فولادهای کم آلیاژ و فولادهای با کربن بالا اعمال کرد.

فرایند آلومینیزاسیون یا آلومینیوم سازی:

فرآیند انتشار ترموشیمیایی با حرارت دادن آلومینیوم در یک کوره همراه با قطعه کار آغاز می شود و پس از سرد شدن، یک لایه اکسید در سطح تشکیل می شود. این به عنوان یک مانع در برابر اسیدها و سایر مواد شیمیایی عمل می کند.

روش های ساخت روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم:

روش های کاتودایز پروفیل آلومینیوم شامل موارد مختلفی می باشد. متداول ترین آن غوطه وری داغ است، یک پوشش گالوانیکی که از حمام های دمای بالا برای ایجاد پوشش های محافظ استفاده می کند. قطعه کار فولاد باید قبل از غوطه وری داغ تمیز شود تا اطمینان حاصل شود که اتم های آلومینیوم به سطح ماده می چسبند. سپس این ماده در حمامی از آلومینیوم و سیلیکون (11%) در دمای بین 700 تا 750 درجه سانتیگراد غوطه ور می شود. سیلیکون اضافه می شود تا لایه آلومینیومی را نازک تر کند. هنگامی که قطعه کار در هوا خشک شد، آلومینیوم از قبل در سطح قطعه کار فولاد پخش می شود.

کاربرد های روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم

کاربرد کاتودایز پروفیل آلومینیوم را می توان در طیف وسیعی از مناطق اعمال کرد. رایج ترین آنها در کاربردهایی یافت می شود که آلومینیوم باید در برابر گرما، رطوبت و حملات شیمیایی بالا مقاومت کنند. بنابراین، کاتودایز(روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم را می توان در قطعات دیگ بخار، دودکش ها، کانال ها، لوله ها و … یافت. به طور کلی، آلومینیزاسیون زمانی اعمال می شود که به مقاومت خوردگی مناسب نیاز باشد. پوشش‌های آلومینیوم می‌تواند در برابر شدیدترین شرایط خوردگی از 15 تا 50 سال عمر کند، بدون هیچ گونه تعمیر و نگهداری بیشتر.

معایب استفاده از آلومینیوم

عدم مقاومت در برابر سایش و عدم مقاومت در برابر خوردگی تنها ضعف فلزات نیست. آسیب پذیری آلومینیوم در برابر سایش ناشی از اصطکاک نیز یک موضوع نگران کننده است. این امر استفاده از پوشش های کاتودایز پروفیل آلومینیوم را در بسیاری از کاربردهایی که اصطکاک از سایش ساینده ایجاد می شود، اجباری می کند.

روش های آبکاری در روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم

برای آبکاری روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم می توان از فلزاتی مانند: نیکل، کروم و طلا استفاده کرد.
در بعضی موارد برای آبکاری روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم نیاز به دو مرحله آبکاری می باشد. برای مثال: برای آبکاری با کروم، ابتدا باید در یک مرحله آبکاری با قلع انجام شود و در مرحله بعد آبکاری با کروم انجام شود.

اهمیت استفاده از روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم

آلومینیوم تعدادی از مزایای منحصر به فرد را به ارمغان می آورد که باعث می شود پروفیل آلومینیوم به پرکاربردترین آلیاژ سبک در صنعت تبدیل شود…
یکی از مزایای پروفیل آلومینیوم، مزایای اجتماعی و زیست محیطی آن است. آلومینیوم به کسب و کارها در سراسر جهان کمک می کند تا تولیدات پایدارتری داشته باشند. کاتودایز (روکش های فلزی) پروفیل آلومینیوم عمر طولانی تری نسبت به بقیه فلزات دارد و از طرفی بازیافت پذیر است. به همین دلیل، بخش قابل توجه ای از آلومینیومی که در تاریخ بشر به صورت شیمیایی استخراج شده است، هنوز در حال استفاده است.
البته مزایا استفاده از پروفیل آلومینیوم صرفاً محیطی نیست. از نظر مکانیکی، روکش های فلزی پروفیل آلومینیوم دارای تعداد زیادی مزیت نسبت به فلزات سنگین و حتی سایر آلیاژهای سبک است. پروفیل آلومینیوم نسبت استحکام به وزن استثنایی همراه با سطوح خوبی از شکل‌پذیری دارد، که امکان استفاده از آن را در کاربردهای مختلف فراهم می‌کند.

شرکت بهفرد یکی از تولید کنندگان انواع‌ قطعات و قالب های فلزی است. این کمپانی بیش از بیست سال سابقه دارد و محصولات آن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. شرکت بهفرد از بهترین تجهیزات و قطعات برای تولید محصولات خود استفاده می کند و به همین دلیل محصولات آن طول عمر بالایی دارند. برای خرید انواع قطعات فلزی مانند پروفیل های آلومینیوم، قالب اکستروژن، قالب کانفرم و همچنین پروفیل آلومینیوم اختصاصی با متخصصین ما در تماس باشید

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی