معرفی آلیاژ آلومینیوم 6061

معرفی آلیاژ آلومینیوم 6061

فلز آلومینیوم یکی از مشهورترین فلز ها است. این فلز بسیار سبک است و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارند. از ترکیب چندین فلز با یکدیگر آلیاژ تولید می شود، آلیاژ ها انواع مختلفی دارند و بسیار متنوع هستند. آلیاژ آلومینیوم 6061 یکی از انواع آلیاژ های آلومینیوم می باشد که در ادامه مطلب قصد داریم شما با این ترکیب و کاربرد های آشنا کنیم بنابراین همراه ما باشید.

آشنایی با آلیاژ آلومینیوم 6061

همانطور که گفتیم این آلیاژ یک نمونه از انواع آلیاژ های آلومینیوم است، این آلیاژ توانایی رسوب سختی دارد و در سال 1935 تولید شد. در ساختار این آلیاژ علاوه بر فلز آلومینیوم از فلز های منیزیم و سیلیسیم نیز استفاده شده است، به طور عمده 95 تا 98 درصد این آلیاژ را آلومینیوم تشکیل می دهد.

پیش از ادامه مطلب برای خرید پروفیل آلومینیوم و استعلام قیمت انواع آلیاژ با مشاورین ما تماس بگیرید.

جالب است بدانید این آلیاژ قابلیت جوشکاری و اکستروژن دارد از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. آلیاژ آلومینیوم 6061 مقاومتی بالایی در برابر خوردگی دارد بنابراین رطوبت نمی تواند به این آلیاژ آسیب بزند و لایه های زیرین آن را نابود کند. آلیاژ آلومینیوم 6061 مانند فلز آلومینیوم بسیار سبک است، و زنگ نمی زند به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما در محیط های مرطوب از این آلیاژ استفاده کنید.

کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 6061

کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 6061

اکنون قصد داریم شما را با کاربرد های این آلیاژ آشنا کنیم بنابراین همراه ما باشید.
یکی از کاربرد های این تجهیزات جوشکاری می باشد، همانطور که گفتیم آلیاژ 6061 قابلیت جوشکاری دارد و برای جوش دادن تجهیزات مختلف بسیار مناسب می باشند.
در واقع بیشترین کاربرد آلیاژ آلومینیوم 6061 مربوط به صنعت هواپیما سازی، ابن تجهیزات سبک هستند به همین علت از آنها برای ساخت بدنه ی هواپیما استفاده می شود. جالب است بدانید که از این آلیاژ برای ساخت بدنه ی دوچرخه و ساخت قایق های موتوری نیز استفاده می شود‌.از دیگر کاربرد های آلیاژ آلومینیوم 6061 می توان به ساخت پل های سبک، محصولات سیمی، ساخت دیگ های بخار، پیستون ترمز و… اشاره کرد.

ویژگی های آلیاژ آلومینیوم 6061

آلومینیوم 6061 ویژگی ها و خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه مطلب، آن ها را برایتان شرح خواهیم داد.

آنیلینگ تمام فلز ها دارای یک شبکه کریستالی شکل هستند در عمل آنیلینگ به این شبکه نظم داده می شود. آنیلینگ یک‌ عملیات حرارتی در علم متالورژی و مواد است که منجر به تغییر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی فلز می شود. در اکثر مواقع فرآیند آنیلینگ موجب کاهش سختی آلیاژ، افزایش انعطاف پذیری آلیاژ می شود، که در نهایت این فرایند کاربرد آلیاژ را افزایش می دهد و شما می توانید از آن‌ها در صنعت های مختلفی استفاده کنید.

جالب است بدانید که فرآیند آنیلینگ با روش های مختلفی بر روی فلز ها انجام می شود، بنابراین روش آنیلینگ فلز های مختلف می تواند متفاوت باشد. برای آنیلینگ آلیاژ آلومینیوم 6061 از ورق های آلومینیوم 6061 استفاده می کنند‌ و آن ها را به مدت دو تا سه ساعت، در دمای 75 درجه فارنهایت قرار می دهند. بعد از حرارت دادن ورقه های آلومینیوم 6061 در دمای گفته شده، انها در دمای 50 تا 500 درجه فارنهایت می‌ گذارند تا پر شرایط کنترل شده سرد شوند.

توانایی ماشین کاری آلیاژ آلومینیوم 6061

آلیاژ آلومینیوم 6061 قابلیت ماشین کاری دارد، برای این کار بهتر است ابتدا آن ها را آنیل کنید و سپس این عملیات را انجام دهید. به طور کلی ورقه های آلومینیوم 6061 در دو نوع T6 و T4 قابلیت ماشین کاری داند. با استفاده از این ورقه ها می توانید ماشین کاری آلومینیوم 6061 را حد قابل قبولی انجام دهید.

قابلیت فرم دهی آلیاژ آلومینیوم 6061

آنیلینگ آلومینیوم 6061 باعث می شود تا شما بتوانید عملیات های مختلفی را بر روی آن انجام دهید‌. یکی از عملیاتی که بر روی آلومینیوم 6061 صورت می گیرد فرم دهی و شکل دهی است. شما می توانید پس از آنیل کردن ورق های آلومینیوم 6061 عملیات مکانیکی مانند فرم دهی را روی آن انجام دهید.
فرآیند فرم دهی شامل خم کاری و کشش است که با روش خاصی مطابق استاندارد انجام می شود‌. انواع روش های فرم دهی شامل عملیات: چکش کاری، قالب گیری، فشرده سازی، خم کاری و آسیاب کردن است.

فورج در علم متالورژی آلیاژ آلومینیوم 6061

فورج به معنای آهنگری و کوبیدن فلز می باشد. برای انجام دادن عملیات فورج قطعه اولیه از فلز را در بین دو عدد نیمه قالب قرار می دهند. جالب است بدانید به قطعه اولیه فلز در این عمل لقمه می گویند، پس از آن مراحل گفته شده نیروی بسیار زیادی را به لقمه وارد می کنند. در نهایت قطعه فلز شکل ‌و فرم دلخواه شما را می گیرد، برای انجام دادن عملیات فورج بر روی آلومینیوم 6061 باید آن را در دمای 238 تا 483 درجه سانتیگراد قرار دهید.

پیر سازی آلیاژ آلومینیوم 6061

پیر سازی یکی دیگر از عملیات های حرارتی است که بر روی ورقه های آلومینیومی 6061 صورت می گیرد. این عمل باعث می شود که فلزات استحکام بیشتری در برابر چکش خواری داشته باشند. فلزات چکش خوار هستند یعنی در برابر ضربه خورد نمی شوند بلکه فرم می گیرند و می توانید آنها را به شکل دلخواه خودتان در بیاورید. ورقه های آلومینیومی 6061 را جهت عمل پیر سازی باید به مدت هشت ساعت در دمای 177 درجه ی سانتی گراد قرار دهید. پس از آنجا عمل پیر سازی باید این تجهیزات را در هوای خنک بگذارید تا سرد شود‌.

 

بهترین آلیاژ آلومینیوم 6061 را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که گفتیم استفاده از آلومینیوم 6061 کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارد. امروزه پیدا کردن بهترین آلومینیوم 6061 بسیار دشوار می باشد‌. برای خرید بهترین آلیاژ آلومینیوم 6061 پیشنهاد می کنیم به سایت بهفرد مراجعه کنید.

شرکت قالب سازان بهفرد دارای بیست و یک سال سابقه در زمینه تولید و عرضه انواع پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم اختصاصی دارد. این کمپانی تنها در زمینه پروفیل آلومینیوم و دیگر تجهیزات آن، به صورت تخصصی فعالیت می کند به همین علت محصولات آن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند و دارای تمامی استاندارد های جهانی می باشند‌. شما می توانید با مراجعه کردن به سایت بهفرد تجهیزات مانند: پروفیل آلومینیوم، قالب اکستروژن، قالب پرس، پرس اکستروژن، آلیاژ آلومینیوم 2618 و..‌ را مشاهده کنید و محصول مورد نیازتان را سفارش دهید.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی