آشنایی با عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیومی

آشنایی با عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیومی
 پروفیل آلومینیوم یک فلز پر کاربرد و بسیار ارزشمند می باشد که امروزه در صنایع مختلف نیز کاربرد های متفاوتی دارد. این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند و متناسب با نیاز و کاربرد می توان آن ها را انتخاب کرد. فلز آلومینیوم ویژگی های بسیار زیادی دارد که استفاده آن روز به روز بیشتر می شود. برای مثال مقاومت بالا و وزن سبک یکی از ویژگی های مهم فلز آلومینیوم است که آن را به پر کاربرد ترین فلز در انواع صنایع از ساخت درب و پنجره تا هواپیما سازی تبدیل نموده است.
اما نکته مهم در مورد نحوه ساخت این محصول می باشد. در واقع عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم یکی از مراحل ساخت پروفیل آلومینیوم است. ساخت پروفیل های آلمینیوم به روش های گوناگون و متفاوتی ممکن است صورت بگیرد. آلیاژ هایی که برای آلومینیوم استفاده می شود ترکیبی از آلومینیوم، منیزیم و سیلیسیم هستند که مقدار آلیاژ در هر محصول می تواند متفاوت باشد. البته آلیاژ گفته شده ترکیبی از آلیاژ سری ۶ می باشد و  این نحوه ساخت برای سری ۷ کمی متفاوت است. اما ساخت پروفیل آلمینیوم بسیار مهم می باشد. زیرا در صنعت ساختمان سازی و صنایع دیگر کاربرد دارد و تولید این محصول بسیار مهم است. برای اطلاع بیشتر در مورد عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم در ادامه با بهفرد همراه باشید.

عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیومی

همان طور که در مقدمه گفته شد عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم یکی از روش های ساخت آلمینیوم می باشد. یکی از محصولاتی که از عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم تولید می شود آلیاژ های سری ۶ هستند. این آلیاژ ها شامل آلومینیوم، منیزیم و سدیم می شاند که از بهترین آلیاژ های برای ساختن پروفیل های آلومینیوم هستند.
آلومینیوم هایی که را عملیات تمپر ساخته شده اند، معمولا از نوع t5 و t6 می‌ باشند. ساخت و عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم مراحلی دارد که در ادامه آن ها را برسی می کنیم. عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم و به طور کلی سایر گام هایی که برای ساخت پروفیل آلومینیوم انجام می شود باعث می شود تا خروجی محصول سالم و درست باشد. در واقع تمام این عملیات ها به خصوص عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم  و همچنین تنش زدایی باعث می شود تا انرژی آزاد شود و محصول به صورت کامل و دقیق تولید شود. در ادامه به طور مجزا به مراحل این عملیات می پردازیم. 
آشنایی با عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیومی

کوئنچ و پیر سازی (ایجینگ)

به عملیات تنش گیری از فلز ایجینگ می‌ گویند. و به فرایندی که در آن دما فلز تا حد بسیار زیادی که به شرایط بحرانی برسید بالا می برند و به صورت ناگهانی نیز دمای آن را پایین می آورند تا درجه سختی و مقاومت آن را برسی نمایند. به این عمل کوئنچ می گویند. عملیات ایجینگ به دور روش طبیعی و مصنوعی انجام می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • ایجینگ طبیعی: در این روش با استفاده از رمنده های خنک کننده که ۲ یا ۳ روز زمان می برد پروفیل های آلومینیوم را خنک می کنند. به این روش ایجینگ طبیعی می گویند. تیم صنعتی مهندسی بهفزد علاوه بر فزوش پروفیل الومینیوم به صورت عمده و جزیی، آماده ثبت سفارسی انواع قالب اکستروژن در ابعاد مورد نظر شما عزیزان می باشد. کافی ست تا با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

  • ایجینگ مصنوعی: در این روش با استفاده از آب پروفیل های آلومینیوم را خنک می‌ کنند، این روش بسیار سریع و در زمان کمی صورت می گیرد و به این روش ایجینگ مصنوعی می گویند. بعد از اینکه عملیات اکستروژن انجام می‌ شود، برای اینکه پروفیل آلومینیوم را به درجه ای از سختی برسانند از دو عملیات t5 و t6 استفاده می کنند. در عملیات اول یعنی t5 به شدت دمای پروفیل آلومینیوم پایین می‌ آید. این روش به کمک فن های خنک کننده انجام می شود. اما با این تفاوت که در عملیات t6، خنک شدن و کاهش دمای پروفیل آلومینیوم با سرعت بسیار بالا تری صورت می گیرد. زیرا با استفاده از این اتفاق رخ می دهد. این روش به این دلیل انجام می شود که به درجه سختی بیشتری از t5 برسد. 
مراحل عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیومی

آنیل تنش زدایی چیست؟

زمانی که پروفیل آلومینیوم تولید می شود، طی فرایند تولید تنش داخلی اتفاق می افتد. از دلایلی که باعث می شود تنش داخلی رخ بدهد گرمای بالا و اکستروژن می باشد. دانسیته یا همان چگالی به طور یکسان در تمام بخش های کریستالی در ساختار پروفیل آلومینیوم وجود ندارد. و در نتیجه انرژی که در داخل آن ها وجود دارد به طور آزاد خارج نمی شود. با توجه به این موضوع انرژی در قسمت های داخلی آن باقی می مانند. گام های بعدی شامل خم کاری می باشد که از ویژگی های مهم پروفیل آلومینیوم است.
پروفیل آلومینیوم انعطاف پذیر می باشد و محصولات تنوع زیادی در شکل و وزن و اندازه دارند. اما فعالیت خم کاری، شکل دهی و پرسکاری از مراحلی هستند که تحت تاثیر تنش قرار می گیرند. اهمیت تنش اینجا معلوم می شود، زیرا اگر انرژی که در داخل پروفیل آلومینیوم وجود دارد آزاد نشود و در داخل آن بماند باعث خم شدن پروفیل آلومینیوم و یا ناهمواری های سطحی می شود.
در ادامه فرایند تنش گیری که اهمیت آن را در مورد شکل و آزاد شدن انرژی مطرح کرده ایم، در ادامه تنش گیری پروفیل آلومینیوم که در حیطه مونتاژ است با استفاده از دستگاه های به خصوصی پروفیل آلومینیوم از دو طرف کشیده می شوند. در نتیجه این عملیات تنش داخلی از پروفیل آلومینیوم خارج شده و دیگر باعث خم شدن و یا ناهموار شدن پروفیل آلومینیوم نخواهد شد.

بهترین مرکز خرید پروفیل آلومینیوم

عملیات تمپر بر روی آلومینیوم یک روش ساخت محصول آلمینیوم با آلیاژ مذکور است. محصولات آلومینیوم می توانند با آلیاژ های مختلفی تولید شوند. با توجه به مطالب ارائه شده بهترین نوع پروفیل های آلومینیوم، پروفیل های سری ۶ می باشند. که این سری حاوی آلیاژ های سری ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ هستند. به همین دلیل سری ۶ از بهترین آلیاژ های آلومینیوم برای ساخت و تولید می باشند.
یکی از دلایل مهم آن این است که پروفیل آلومینیوم سری ۶ با استفاده از عملیات تمپر بر روی پروفیل آلومینیوم ساخته می شوند و بیشتر آن ها از نوع t5 و t6 هستند. برای اینکه از انواع آلیاژ ها و روش های ساخت متنوع پروفیل آلومینیوم آشنا شویم می توانید به سایت بهفرد مراجعه کنید. این شرکت در زمینه تولید محصولات با کیفیت و متنوع آلومینیوم فعالیت می کند. و برای اطلاع از قیمت پروفیل آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم اختصاصی و سفارش محصولات می توانید به سایت بهفرد مراجعه کنید.
قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی