کاربرد آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

کاربرد آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم یکی از انواع معروف و پر کاربرد آلیاژ آلومینیوم به حساب می‌آید که برای موارد بسیار مختلف و متعددی به کار برده می‌شود و دارای انواع بسیار زیادی می‌باشد. آلیاژ آلومینیوم ۵۰۰۵ از دسته آلیاژهای کار پذیر می‌باشد که از سری ۵۰۰۰ آلومینیوم به حساب می‌آید. این محصول امروزه با عنصر آلیاژی منیزیوم شناخته شده است.

این عنصر سبب تغییرات بسیار زیادی در خواص مکانیکی و فیزیکی می‌شود. در این مقاله سعی شده است که شما را با کاربردها، ویژگی ها و انواع آلیاژ آلومینیوم آشنا سازیم و آلیاژ آلومینیوم 5005 را بررسی کنیم.

آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم چیست؟

آلیاژ آلومینیوم ۵۰۰۵ یک نوع آلیاژ عملیاتی است که حرارتی ناپذیر با ۰/۸٪ منیزیوم می‌باشد. این نوع از آلیاژها غالبا با روش های بسیار مختلفی مستحکم می‌شوند. این روش شامل عملیات بسیار مختلف و متعددی می‌باشد و غالبا این عملیات شامل: اکستروژن، نورد، پرس، کشش و سایر عملیات می‌باشد.

لازم به ذکر است که اکثر عملیات حرارتی آلیاژها هیچ نوع تاثیری در بالا بردن میزان استحکام آلیاژها ندارند و اثر مثبتی به همراه ندارند. این آلیاژ نسبت به سایر آلیاژ ها دارای شکل پذیری خوبی و نسبتا نرمی می‌باشد. این آلیاژ قابلیت شکل پذیری فوق العاده ای دارد و نیروی که برای شکل دهی نیاز دارد نسبت به فولاد ساده کربنی بسیار کم تر و پایین تر می‌باشد.

این آلیاژ غالبا به شکل ورق وکویل یا صفحه می‌باشد و قالبی در همین حیطه دارد. متداول ترین گریدی از آلیاژ آلومینیوم، آلیاژ ۵۰۰۵ می‌باشد که به راحتی می‌توان در بازار آن را پیدا کرد.

کاربرد آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

کاربرد آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

کاربرد ها و موارد مصرفی و استفاده از آلیاژ های ۵۰۰۵ آلومینیوم بسیار گوناگون و متعدد می‌باشند. امروزه از این نوع آلیاژ آلومینیومی در صنایع بسیار متعدد و مختلفی بسیار استفاده می‌شود و موارد کاربردی این محصول فوق العاده بی شمار و فراوان می‌باشند. در این مقاله مهم ترین کابردهای اساسی این آلیاژ پر مصرف را ذکر خواهیم کرد.

مهم ترین کاربرد آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

  •  در ساخت لوله های آلومینیومی و اتصالات آن ها از آلیاژ آلومینیومی بسیار استفاده می‌شود.
  •  برای ساخت و تهیه انواع مختلفی از محصولات آشپزخانه و لوازم خانگی و ظروف از این آلیاژ های پر کاربرد بسیار استفاده می‌شود.
  •  برای ساخت و تهیه انواع محافظ غذایی و محافظ های مواد شیمیایی از این محصول کاربردی بسیار استفاده می‌شود.
  •  از کاربرد های دیگر این محصول آلومنینومی می‌توان ساخت انواع کف پوش های عاج دار و انواع پوشش های سقفی را ذکر کرد.
  •  از این محصول برای ساخت و تهیه انواع لوازم تزيینی نیز بسیار استفاده می‌شود.
  •  در صنعت ساخت و تهیه تجهیزات گرمایشی نیز آلیاژهای آلومینیومی بسیار کاربردی و پر مصرف می‌باشند.

نام گذاری انواع آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژ آلومینیومی دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشد و هر نوع آن برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.انواع اصطلاحات برای آلیاژها موجود هستند.

رایج ترین اصطلاحات انواع آلیاژهای آلومینیومی

  •  B209: انواع ورق ها و صفحات آلومینیومی و آلیاژهای آلومینیومی
  •  B316: سیم ها و انواع ملیه های آلومینیومی و پرچ های آلیاژ آلومینیومی
  •  B210: آلیاژهای آلومینیومی و انواع لوله های بدون درز آن ها
  •  B483: آلیاژهای آلومینیومی جهت موارد مصرفی عمومی و لوله های آلومینیومی

هر کدام از این اصطلاحات مختص یک نوع آلیاژ می‌باشد. اما نکته مشترکی که در تمام انواع آلیاژهای ۵۰۰۵ آلومینیومی موجود است کاربرد و میزان مصرف متنوع و متعدد آن می‌باشد و از مقاومت و استحکام بسیار خوبی برخوردار می‌باشند.

ویژگی های آلیاژ آلومینیوم ۵۰۰۵

آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار متمایزی می‌باشند. از مهم ترین ویژگی های این محصول آلومینیومی می‌توان مواردی که در زیر ذکر می‌شوند را ذکر کرد.

مهم ترین ویژگی های آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

  •  مقاومت بسیار بالا و استحکام بسیار مناسب و خوب
  •  مقاومت بالا در برابر خوردگی
  •  قابلیت شکل پذیری و شکل دهی راحت
  •  قابلیت های ماشین کاری بالا
  •  قابلیت جوشکاری بسیار خوب و مناسب

 

مقاومت آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

مقاومت آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

همانطور که در بالا ذکر کردیم، ویژگی های آلیاژ 5005 آلومینیومی بسیار متمایز و ایده ال هستند و مقاومت در برابر خوردگی یکی از این ویژگی های متمایز این آلیاژ سری ۵۰۰۰ می‌باشد.

آلیاژ 5005 آلومینیومی دارای قدرت مقاومت بالایی در برابر خوردگی می‌باشد و این مقاومت از ویژگی ها و خصوصیات سبب تمایز این محصول نسبت به سایر انواع آلیاژ ها و محصولات آلومینیومی شده است.

این خاصیت در بین تمامی آلیاژهای سری پنج هزار مشترک می‌باشد. این آلیاژ ها در برابر خوردگی های اتمسفری و خوردگی در محیط های قلیایی دارای مقاومت های بسیار خوب و مناسبی می‌باشند. این آلیاژ به علت مقاومت خوبی که دارد در صنایع ساختمان سازی، صنایع شیمیایی و نگه داری مواد غذایی بسیار استفاده می‌شود. این آلیاژ آلومینیومی محافظی بر روی سطح فلز تشکیل می‌دهد و سبب کنترل خوردگی و زدگی می‌شود.

جوش پذیری آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم

جوش پذیری یکی دیگر از ویژگی های متمایز آلیاژ آلومینیوم می‌باشد که در این قسمت به صورت مفصل راجع به آن بحث می‌کنیم. آلیاژ 5005 آلومینیوم دارای وضعیت ایده الی در حوضه جوش پذیری بالا دارد.

با کمک روش های مختلف از جمله: روش های گازی و روش های قوسی می‌توان به راحتی آلیاژ را جوشکاری کرد. این دو روش متداول ترین نوع روش های جوشکاری هستند که جوشکاری قوسی با گاز محافظ ام ای جی و جوشکاری قوسی با الکترود تنگستن تی ای جی می‌باشند. غالبا از پراکنده های مختلفی از جمله: ۴۰۴۷، ۴۰۴۳، ۱۱۰۰ و… برای جوشکاری آلیاژها استفاده می‌شود.

الکترود ۴۰۴۳ بهترین گزینه و روش برای پیشگیری از ترک خوردگی قطعات می‌باشد. در حین جوشکاری باید آلیاژ عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد و باید کاملا تمیز و خشک باشد و همچنین گاز محافظ نیز باید عاری از هر گونه هیدروژن و الودگی باشد و کاملا خشک باشد.

جمع بندی

آلیاژ ۵۰۰۵ آلومینیوم یکی از محصولات معروف آلومینیوم می‌باشد که دارای کاربرد های بی نظیری می‌باشد. این قطعه برای ساخت تهویه های مطبوع، قطعات مهم در کشتی سازی و عاج ها وسایر موارد به کاربرده می‌شود. در عصر کنون آلیاژ های آلومینومی سری ۵ هزار توسط سایت ها و وب سایت های فروشگاهی معتبر و مجوز دار با قیمت های متفاوتی عرضه و توزیع می‌شوند.

شرکت قالب سازی بهفرد تولید کننده پرس اکستروژن با کنترل PLC ، طراحی و تولید پروفیل آلومینیوم اختصاصی و پروفیل آلومینیوم در تهران می باشد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی