هدف از فرایند قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAEچیست؟

هدف از فرایند قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAEچیست؟

در واقع در پرس اکستروژن یا قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE سه هدف دنبال می شود. از جمله این اهداف می‌ توان به پایداری ابعادی و کیفیت بالای سطح نهایی و صورت سیلان فلز اشاره کرد. در حقیقت در تولید پروفیل آلومینیوم و ساخت قالب سازی اکستروژن باید به شعاع گوشه ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. ابعاد شکل تولید شده با مقدار تلورانس رابطه مستقیم دارد و هر چه این ابعاد بزرگتر باشد مقدار تلرانس در نظر گرفته نیز بیشتر می شود. ساخت قالب اکستروژن یکی از مهمترین شاخه ها در صنعت تولید پروفیل آلومینیوم است‌. در ساخت قالب اکستروژن باید ضخامت پروپیل توجه داشت و آلیاژ و ضخامت پلوپز را ارزیابی کرد.

 

قالب سازی پروفیل آلومینیوم

 

لازم به ذکر است که قیمت قالب اکستروژن نیز با توجه به همین عوامل اعمال می شود. به طور کلی چهار نوع آلیاژ وجود دارد که در ساخت پروفیل آلومینیوم استفاده می شوند. یکی از انواع آلیاژ ها دارای میزان مقاومت مکانیکی کمی بوده اما انتخاب مناسب برای انتقال حرارت به شمار می رود. مدل دوم نیز مانند مدل اول مقاومت مکانیکی کمی داشته و گزینه مناسب برای ساخت درب و پنجره به شمار می رود. به ترتیب مدل های ۳ و ۴ دارای وضعیت مکانیکی متوسط و قوی هستند.

اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت قالب اکستروژن

در قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE دو مرحله به نام ساخت و طراحی دارد و بخش طراحی قالب اکستروژن یکی از مهمترین مراحل برای تولید قاب آلومینیوم است. این مرحله در فرمت اتوکد طراحی می‌ شود و مرحله بعدی مرحله ساخت قالب بوده که دارای دو مرحله مونتاژ و ماشینکاری است. البته مرحله ماشین کار نیز به مراحل ، اسپارک CNC، تراشکاری اولیه، فرز CNC و … تقسیم بندی می شود. دو فاکتور مهم که تاثیر مستقیم بر روی قالب می گذارند مقاومت غالب در برابر سایش و ضربه و حرارت است. برای ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم از متریالی به نام فولاد استفاده می شود. در واقع روش ساخت قالب توسط سه فرایند یعنی فرآیند طراحی پروفیل با استفاده از نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی قالب با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی، ساخت سخت افزار قالب با استفاده از ماشین آلات این زیر سی ان سی انجام می گیرد. به طور کلی در صنعت سه دست فولاد وجود دارند. دسته اول در حوزه قالب سازی آلومینیوم استفاده می شوند و دسته دوم که به نام فولاد گرمکار شناخته شده هستند دارای سختی بیشتری بوده و برای دمای بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتیگراد مناسب هستند. دسته سوم نیز فولاد سردکار هستند که میزان مقاومت کمتری داشته و در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد سختی خود را از دست داده و نرم می شوند.

شناخت بیشتر قالب اکستروژن

قالب های صنعتی آلومینیوم به دو دسته تقسیم شده اند که از این دسته ها می توان به ریخته گری و اکستروژن اشاره کرد. فاکتوری که تعیین کننده ویژگی مقطع نهایی است نوع قالب می یاشد. این قالب ها برای تولید قطعات آلومینیومی به کار گرفته شده و همان صفحات ضخیم هستند که دارای جنس فولاد گرم کار بوده و دایره شکل می باشند. این صفحات چندین دانه داشته و در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارند. از دیگر ویژگی این قالب ها می توان به بالا بودن تحمل فشار اشاره کرد. در این روش امکان تولید قطعات به صورت چند تکه وجود داشته و می توان قطعات را با طول های گوناگون تولید کرد. قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE روشی مهم در صنعت آلومینیوم است. در این روش آلومینیوم به راحت ترین شکل شکل دهی می شود. قالب اکستروژن دارای دو دسته قالب های مقاطع توپر و مقاطع توخالی است.

عواملی که بر روی قالب اکستروژن موثر هستند

همانطور که گفتیم قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE برای شکل دهی آلومینیوم ها کاربرد دارد. عواملی مانند نوع عملیات آبکاری و جنس فولاد استفاده شده و نوع طراحی قالب اکسترود بر روی عمر قالب اکسترود آلومینیوم و قیمت آن نقش بزرگی دارند. در واقع در ساخت قالب اکسترود از مواد اولیه ای به نام فولاد گرم کار استفاده می کنند. آزمایش سختی سنجی نیز در عملیات آبکاری انجام شده و در این عملیات سختی راکول را ۴۸ در نظر می گیرند. همانطور که می دانیم میزان سختی بر روی فولاد تاثیر منفی دارد چرا که افزایش سختی سبب شکننده تر شدن فولاد می شود. یکی از عوامل مهم نگهداری قالب اکسترود آلومینیوم است. همانطور که می دانیم در عملیات اکستروژن و قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE پروفیل آلومینیوم اهمیت بسیار زیادی دارد. دما و فشار و سرعت در عملیات اکستروژن جز عوامل اساسی بوده و ارتباط این فاکتور با یکدیگر به افزایش تلورانس اکستروژن آلومینیوم می شود. هر چیزی که در فرایند اکسترود اهمیت پیدا می‌ کند قالب اکستروژن و پرس بیلت و … هستند.

مزایا و معایب روش CAD/ CAM

قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE مزایای قابل توجهی دارد. به عنوان مثال در صورتی که تکرارپذیری وجود داشتند و می توان بدون خطای انسانی کپی مجدد انجام داد. دقت با تلرانس با تلرانس ماشین آلات سی ان سی کاملاً برابر بوده و در صورتی که تکرار پذیری انجام گیرد در پروسه ساخت قالب زمان طراحی حذف می شود. اما امکان اصطلاح در روش قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE بسیار پایین است چرا که در تست خروجی پروفیل قبل از ساخت نرم افزار شبیه سازی وجود دارد و از آنجایی که از سی ان سی استفاده می شود کیفیت پروفیل و قالب اکستروژن بسیار بالا است.
در صورتی که به اصلاح نیاز داشته باشید میزان آسیب وارده به قالب بسیار کمتر بوده و با روش های آسان تر می توانید اقدام به اصلاح آن کنید. روش قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE تقریباً بی عیب به نظر رسیده و در آن عمر قالب بالا است. اما امکان اینکه در تولید کم، صرفه اقتصادی نداشته باشد وجود دارد و مراحل تولید کمی زمانبر است. لذا در روش قالب سازی اکستروژن به روش CAD-CAM-CAE در تعداد کم قیمت بالا بوده و زمان ساخت افزایش پیدا می‌ کند که می‌ تواند یکی از معایب بزرگی این روش باشد.

شرکت بهفرد یکی از تولید کنندگان انواع‌ قطعات و قالب های فلزی است. این کمپانی بیش از بیست سال سابقه دارد و محصولات آن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. شرکت بهفرد از بهترین تجهیزات و قطعات برای تولید محصولات خود استفاده می کند و به همین دلیل محصولات آن طول عمر بالایی دارند. برای خرید انواع قطعات فلزی مانند پروفیل های آلومینیوم ، قالب اکستروژن، قالب کانفرم و همچنین پروفیل آلومینیوم اختصاصی با متخصصین ما در تماس باشید

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی