بیلت آلومینیوم و مزایای آن 

بیلت آلومینیوم و مزایای آن 

آلومینیوم از دسته عناصر پرکاربردی و بسیار معروف می باشد که به توجه به کیفیت بسیار بالا و مزیای مصرفی ویژه ای که دارد در راستای تولید در صنایع متفاوت و مختلفی بسیار مورد استفاده قرار گرفته می شود. سبک بودن آلومینیوم سبب شده است که این عنصر بسیار محبوب و کاربردی واقع شود. آلومینیوم از فرآورده های بسیار متعددی برخوردار می باشد که مهم ترین و کاربردی ترین نوع آن بیلت آلومینیوم است. در این مقاله با بیلت آلومینیوم، کاربردها و مزایای استفاده از آن و انواع آن یا شمش آلومینیومی آشنا می شویم.

بیلت آلومینیوم چیست؟

در این قسمت میخواهیم به معرفی این محصول بپردازیم تا با تعریف کلی آن آشنا شوید. در واقع این محصول یک نوع شمش ساخته شده از جنس بسیار مقاوم آلمینیوم می باشد. همچنین ساخته شده از محصولات نیمه ساخته ریخته گری این فلز است. همچنین با نام بیلت آلومینیومی نیز شناخته می شود. این محصولات در صنایع اکستروژن کاربرد زیادی دارند. از این رو در انواع گروه های آلیاژی کار پذیر متناسب با استاندارد های بین المللی در قطر های متفاوتی به مرحله تولید می رسند.

بیلت آلومینیوم چیست؟

بیلت آلومینیومی که نام دیگر آن شمشال است جزو پرکاربردترین محصولات نیمه ساخته ریخته گری آلومینیوم محسوب می شوند. این محصولات با روش ریخته گری پیوسته به مرحله تولید می رسند. در حقیقت فرایند ریخته گری روشی است که برای تولید بیلت اکستروژن آلومینیوم به کار می رود.

فرایند ریخته گری

این محصول انواع متفاوتی دارد که به چند دسته کلی تقسیم بندی می شود و بیلت DC یکی از انواع بیلت آلومینیوم می باشد. در فرایند ریخته گری آلومینیوم که فرایند ریخته گری پیوسته DC شناخته می شود. ابتدا آلومینیوم مواد مذاب را در قالب آب گرد که عمق کمی دارد می ریزند. در قسمت زیرین قالب زمانی که انجماد مواد مذاب شروع می شود مواد مذاب با سرعت کنترل شده به سمت پایین می روند و آب بر روی سطح تازه منجمد شده پاشیده می شود. در این فرایند از ماشین های ریخته گری که بسیار پیشرفته هستند و دارای نرم افزارهای کامپیوتری سیستم های خودکار هستند استفاده می کنند تا امکان کنترل پارامترهای متعدد ریخته گری را داشته باشند. از مزایای فرایند ریخته گری می توانیم به امکان تولید بیلت های بزرگ و کاهش میزان ترک در آلیاژهای پر استحکام اشاره نماییم.

ریخته گیری دی سی دارای مزایای دیگری می باشد که در این بخش قصد داریم تمام مزایای ریخته گیری دی سی نسبت به روش های دیگر را ذکر کنیم.

مزیای اصلی روش ریخته گری دی سی

  • این روش در افزایش قدرت و توانایی بیلت های بزرگ بسیار موثر می باشد.
  • در آلیاژ های که پر از استحکام هستند مقدار ترک بسیار کم است.
  • در دمای بسیار پایین و مناسب اقدام به جابه جایی و انتقال مواد مذاب می شود. برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل و خطا در انتقال مواد ذوب شده از دمای پایین بسیار استفاده می شود.
  • در روش ریخته گری دی سی به صورت حداقلی برای جدا سازی فازی استفاده می شود.

انواع بیلت آلومینیوم

در این پاراگراف می خواهیم به بررسی و شرح انواع بیلت آلومینیوم بپردازیم. بیلت این فلز دارای انواع متعددی می باشد که شامل بیلت وارداتی، بیلت استاندارد، بیلت دی سی و بیلت ذوب مجدد یا تبدیلی است.

  • بیلت وارداتی شامل بیلت های که از شرکت های تالکو، شرکت دوبال، روسال و… وارد بازار ملی شده اند.
  • بیلت استاندارد شامل محصولات المهدی و ایرالکو می باشد که در بازار صنایع به لقب بیلت استاندارد شناخته شده اند.
  • بیلت دی سی غالبا از آلومینیوم مذاب به روش ریخته گیری می باشد.
  • بیلت ذوب مجدد شامل آن دسته از بیلت های می باشد که با ذوب کردن دوباره و مجدد آلومینیوم و ضایعات آلومینیومی تولید و ساخته می شود. الیاژبندی صحیح بیلت ذوب مجدد یا تبدیلی به سادگی و راحی نمی باشد.

عمده ترین کاربرد بیلت آلومینیوم

کاربردهای این محصول بسیار فراوان و متعدد می باشند که در ادامه شما را با معروف ترین و شناخته ترین کاربردهای پرطرفدار بیلت آلومینیوم یا شمش آلومینیوم آشنا می کنیم. این محصول که به شمشال معروف می باشد از پر استفاده ترین نوع محصولات نیمه ساخته ریخته گری آلومینیوم به حساب می آید. عمده ترین مصرف و استفاده از این محصول در صنایع اکستروژن می باشد. در صنایع دیگر نیز از این محصول استفاده می شود که خاص ترین و معروف ترین نوع کاربرد آن در صنایع اکستروژن و پروفیل آلومینیوم است.

عمده ترین کاربرد بیلت آلومینیوم

مزایای بیلت آلومینیوم

این محصول از مقاوم ترین و مستحکم ترین عناصر در برابر خوردگی می باشد. از بیلت آلومینیوم می توان محصولاتی با میزان استحکام بسیار بالا طراحی و تولید کرد. دیگر مزایای این محصول حمل و نقل راحت آن است، سبک بودن و کم وزن بودن این محصول از دیگر ویژگی های این عنصر پرکاربرد می باشد. از شمش آلومینیوم یا بیلت آلومینیوم انواع بسیار متعدد و متنوعی از وسایل بیلت آلومینیوم تولید و ساخته می شود. قیمت و ارزش کلی شمش آلومینیوم یا بیلت آلومینیوم هر روز به روز و آپدیت می شود.

این محصول دارای خلوص بسیار بالایی می باشد و این میزان از خلوص بالا باعث می شود که از شمش آلومینیوم یا بیلت آلومینیوم در بسیاری از صنایع به کار برده شود. شمش آلومینیوم از مقاوم ترین و بهترین نوع آلومینیوم می باشد که ارزش آن بسته به کیفیتی تولیدی آن می باشد. این شمش آلومینیوم در دمای بسیار بالا ذوب و آب می شود و به وسایل دیگر و متنوعی تبدیل می شود.

جمع بندی

در دنیای متنوع فلزات پر کاربردترین عنصر، آلومینیوم می باشد. علت پرکاربرد بودن و محبوب بودن آلومینیوم ویژگی ها و خصوصیات متمایز و خاص آن می باشد از جمله : وزن بسیار سبک، انعطاف پذیری بسیار بالا، استحکام ویژه و درخشندگی آلومینیوم. آلومینیوم از قدرت بالایی در برابر خوردگی برخوردار می باشد و غالبا ضد زنگ می باشد. از خواص بی نظیر آلومینیوم کم چگالی بودن آن می باشد.

عوامل خاصی در قیمت بیلت آلومینیوم موثر می باشد از جمله : ضخامت، وزن، نوع آلیاژ، مقاومت در برابر خوردگی و آسیب و اندازه و ابعاد آلومینیوم در تعین قیمت و نرخ گذاری آلومینیوم فوق العاده موثر می باشند.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی