آشنایی با کاربرد های مختلف آلیاژ آلومینیوم

آشنایی با کاربرد های مختلف آلیاژ آلومینیوم

در صنعت از فلزات و عناصر خاصی استفاده می‌کنند که به عبارتی می‌توان گفت حیات این صنعت‌ها به این مواد وابسته است. آلومینیوم یکی از این فلزات بوده که یک فلز کلیدی برای انتقال انرژی است. کاربرد فراوان این فلز شناخت آلیاژهای آلومینیوم را در صنعت ضروری می‌کند. ویژگی‌های اصلی آن، مانند استحکام و سبکی آن را به یک فلز مهم و ضروری برای بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم شما را کامل‌تر با کاربردهای آلیاژ آلومینیوم آشنا کنیم پس تا پایان ما را همراهی کنید.

آلومینیوم کجا یافت می شود؟

آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین عناصر شیمیایی در پوسته قاره‌ای و به ویژه سومین عنصر شیمیایی پس از اکسیژن و سیلیکون و پنجمین عنصر شیمیایی استخراج شده از ذخایر معدنی است. با این حال، استخراج همه سنگ‌های آلومینیوم از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیستند. فرایند تولید این فلز پرکاربرد در بعضی موارد بسیار پیچیده است. برای تولید این فلز نیاز است که حتما از دستگاه‌های خاص و ویژه‌ای استفاده شود.

معرفی آلیاژ آلومینیوم

مطمئناً مفهوم “آلیاژ” برای بسیاری از ما ناشناخته نیست آن‌ها مخلوطی از مواد فلزی هستند. در این مورد، آلیاژ آلومینیوم مخلوطی از آلومینیوم با فلزات دیگر است. اما اجازه دهید وارد زمینه فنی تر شویم و ببینیم که یک آلیاژ دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است. اصطلاح “آلیاژ” فقط برای مخلوط دو یا چند ماده استفاده می‌شود تا زمانی که حداقل یکی از آن‌ها فلز باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های تعیین کننده یک آلیاژ این است که باید برای هدف انسانی ساخته شده باشد.
به عبارت دیگر، آلیاژهایی را در طبیعت نمی‌یابیم که خود به خود اتفاق بیفتند، آن‌ها همیشه فرآیندهایی هستند که از دست مردم عبور می‌کنند. آلیاژی تمام خواص فلز را در مواد حاصل (رسانایی الکتریکی، شکل‌پذیری، روشنایی، کدورت…) حفظ می‌کند و می‌تواند منجر به خواص اضافی مانند استحکام یا مقاومت بیشتر شود.

معرفی آلیاژ آلومینیوم

دنیایی از آلیاژهای آلومینیوم

همانطور که ما پیشرفت کرده‌ایم، آلیاژهای آلومینیوم بی‌شماری تولید شده است. آلیاژها با استفاده از یک سیستم عددی طبقه‌بندی می‌شوند که آن‌ها را بر اساس سری هزاران معرفی می‌کنند. هر سری خانواده‌ای از آلیاژها با ویژگی‌های مشترک درواقع عناصری که در خود دارند در نظر گرفته می‌شوند. در خانواده ها (سری) افزودنی‌های کوچک کروم، تیتانیوم، زیرکونیوم، نیکل و غیره وجود دارد.
به طور معمول، آلیاژهای حاصل از این فلز ساخته و تولید می‌شوند تا سختی و مقاومت بیشتری برای آن فراهم کنند. از آنجایی که ما در مورد سومین عنصر فلزی رایج در سیاره ما صحبت می‌کنیم و از آنجایی که آلیاژهای آن تغییرات زیادی دارد، کاربردهای آن بسیار متنوع است. این آلیاژها را در هادی های‌الکتریکی، هواپیماها (بالاتر از همه بدنه) یا انواع مختلف حمل و نقل، صنعت هوافضا یا محیط معماری مشاهده می‌کنیم.

بهترین آلیاژ آلومینیوم چیست؟

صحبت از یک آلیاژ منفرد از نظر فضیلت برتر از سایر آلیاژها پیچیده خواهد بود. هر یک دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که برای وظایف خاصی اختصاصی شده‌اند. با این حال، می‌توانیم به آلیاژ آلومینیوم 6061 اشاره کنیم که بیشتر به دلیل داشتن مقاومت فوق‌العاده زیاد مشهور است. آلیاژهای دیگری نیز وجود دارند که در نوع خود بی‌نظیر هستند متقاضیان با توجه به کاربرد های آلیاژ آلومینیوم می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

آلومینیوم، فلزی که باید بازیافت شود

در دوران اخیر بشر به تدریج از آلومینیوم در مصارف بیشتری بهره می‌برد تقاضا برای این فلز با توجه به تطبیق‌پذیری فوق‌العاده آن سال به سال افزایش می‌یابد. در عین حال، سیاره ما باید تولید فلز جدید را فراتر از امکاناتش متوقف کند. انتشار گازها در اتمسفر و همچنین کمبود مواد خام، مشکلات فزاینده‌ای هستند.
که می‌توانند از طریق اقتصاد دایره‌ای و استفاده مجدد از فلزات یا سایر مواد خام حل شوند. در این مورد، آلومینیوم به عنوان مثال واضحی از آنچه پیشنهاد می‌کنیم عمل می‌کند. البته برای انجام این کار، جامعه نیاز به داشتن متخصصان واجد شرایط و تضمین عملکرد خوب در درمان ضایعات فلزی دارد.

ترکیبات آلیاژ های آلومینیوم

آلیاژهای آلومینیوم بر پایه آلومینیوم هستند که عناصر آلیاژی اصلی آن عبارتند از Cu, Mn, Si, Mg, Mg + Si, Zn. آلیاژهای آلومینیوم به 9 خانواده تقسیم می‌شوند خانواده های مختلف آلیاژها و عناصر آلیاژی اصلی شامل این موارد می‌شوند.

  •  بدون عناصر آلیاژی
  •  مس
  •  منگنز
  •  سیلیکون
  •  منیزیم
  •  منیزیم و سیلیکون
  •  روی، منیزیم و مس

 موارد دیگری که توسط سری های دیگر پوشش داده نمی‌شوند.همچنین دو طبقه بندی اصلی به نام های آلیاژهای ریخته گری و آلیاژهای فرفورژه وجود دارد که به دو دسته قابل عملیات حرارتی و غیر قابل عملیات حرارتی تقسیم می‌شوند. آلیاژهای آلومینیوم حاوی عناصر آلیاژی با حلالیت جامد محدود در دمای اتاق و با وابستگی شدید حلالیت جامد به دما (به عنوان مثال مس) را می‌توان با عملیات حرارتی مناسب (سخت شدن رسوبی) تقویت کرد. استحکام آلیاژهای Al که عملیات حرارتی تجاری شده است از 550 مگاپاسکال بیشتر است.

کاربرد آلیاژ های آلومینیوم

آلومینیوم و آلیاژهای آن به طور گسترده در صنایع هوافضا، خودروسازی، معماری، لیتوگرافی، بسته بندی، برق و الکترونیک استفاده می‌شود. این ماده اصلی ساخت و ساز برای صنعت هوانوردی در طول بیشتر تاریخ خود است. تقریباً 70 درصد از سازه‌های هواپیماهای غیرنظامی تجاری از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده‌اند و بدون آلومینیوم هوانوردی غیرنظامی از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیستند.
صنعت خودرو در حال حاضر شامل آلومینیوم به عنوان ریخته‌گری برای موتورها، چرخ ها، رادیاتورها و به طور فزاینده ای به‌عنوان قطعات بدنه است. آلومینیوم 6111 و آلیاژ آلومینیوم 2008 به طور گسترده برای پانل‌های خارجی بدنه خودرو استفاده می‌شود.
بلوک های سیلندر و میل لنگ معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند. آلومینیوم، با هزینه کم، جذب نوترون حرارتی کم (0.24 انبار) و بدون خوردگی در دمای پایین، برای استفاده در راکتورهای تحقیقاتی یا آموزشی (مثلاً به عنوان یک ماده روکش) در محدوده توان کم و دمای پایین ایده‌آل است.

سخن پایانی

بدون شک آلومینیوم فلزی قابل بازیافت، سبک، انعطاف پذیر، با خاصیت شکل پذیری زیاد، نفوذناپذیر به آب است. همه این‌ها ویژگی‌های ستودنی هستند که آن را به یک فلز منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنند. با این حال هنگام ایجاد آلیاژها نیز آلومینیوم موثر است و موادی با خواص فلزی متفاوت را می‌توان از آن تولید کرد. آلیاژهای آلومینیوم با توجه به شیوه ساخت و ترکیبات مواد سازنده دارای کاربردهای مختلفی هستند. قبل از خرید ابتدا از کاربرد آلیاژ های آلومینیوم به صورت اختصاصی مطلع شوید.

شرکت بهفرد ارائه دهنده پروفیل اختصاصی آلومینیوم قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم با کیفیت بالا می باشد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی