تفاوت آلومنیوم و استیل

تفاوت آلومنیوم و استیل

این دو فلز بسیار با ارزش و پر کاربرد دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی هستند که فقط مختص خودشان است. هر کدام از این فلز ها در صنایع بسیار زیادی کارایی دارند و ممکن است از بعضی جنبه ها نیز به هم شباهت داشته باشند ولی در کل دو فلز جداگانه بوده و هر کدام مشخصات خود را دارند.

ویژگی های استیل و آلومینیوم

استیل از ترکیب آهن، کربن، کروم، نیکل، مس و منگنز ساخته شده است که برای افزایش خاصیت مقاومت به خوردگی از افزودن کروم به این آلیاژ استفاده می‌شود.
آلومینیوم ممکن است در صورت قرارگیری در معرض هوا، به سرعت یک لایه ی اکسیدی از خودش در برابر خوردگی بسازد و با ایجاد آن لایه از خودش در برابر زنگ زدن محافظت می‌ کند اما ممکن است شرایطی ایجاد گردد که احتمال خوردگی آن به وجود آید.
یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی واقع گردد میزان کار پذیری در این دو نوع فلز است. استیل نسبت به آلومینیوم دارای سختی بالاتری است و با توجه به استحکام بالا، انعطاف‌پذیری کمتری دارد.
از لحاظ هدایت جریان الکتریسیته هردو این فلزات هادی جریان برق هستند ولی آلومینیوم یک هادی قوی الکتریسیته است در مقابل، استیل رسانایی پایینی در جریان برق دارد و این یکی از مهم ترین دلایل استفادۀ عمده از آلومینیوم در ساخت کابل ‌های برق شده است.
مورد دیگری که در صنایع بسیار حائز اهمیت است میزان درجه حرارتی است که هر فلز می تواند تحمل کند. استیل را در دما های بسیار بالاتری نسبت به آلومینیوم می‌توان استفاده کرد و هیچ تغییر شکل و ابعادی نمی دهد .
ولی آلومینیوم در دمای حدود ۴۰۰ درجۀ سانتی‌گراد، تقریباَ نرم می‌شود و وارد فاز تغییر شکل می گردد. در کل استیل در دماهای بسیار بالاتر قابلیت و کارایی دارد.

ویژگی های استیل و آلومینیوم

تشخیص آلومینیوم از استیل

تشخیص آلومینیوم از استیل یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که برای افرادی که در صنعت مشغولند به وجود آمده است امروزه افراد در تلاشند تا ابزار و وسایل فلزی مربوط به تشخیص الومینیوم و استیل اصل می باشد را پیدا نموده و بخرند.
این دو فلز نه تنها از نظر مشخصات و فواید تفاوت های بسیار زیادی با همدیگر دارند، حتی از جهت قیمتی نیز با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند.
در هنگام تشخیص این دو فلز فولاد زنگ نزن ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند ولی دقت کنید و بدانید این دو کاملا متفاوتند.

 

استفاده از آهن ربا در تشخیص استیل و آلومینیوم

این وسیله یکی از موارد بسیار مناسبی است که برای تشخیص استیل از آلومینیوم مورد استفاده می باشد چرا که استیل زنگ نزن به هیچ وجه جذب آهن ربا نمی شود و باید بدانید که تنها استیل زنگ نزن است که جذب آهن ربا نمی شود آن هم به علت به کار بردن نیکل در آن می باشد.
بقیه ترکیبات دیگر استیل مانند استیل زنگ نزن جذب آهن ربا می شوند ولی در نهایت کاربرد نیکل در آن قابلیت جذب مغناطیسی این آلیاژ را از بین برده است و به هیچ وجه جذب آهن ربا نمی شود.

 

تشخیص آلومینیوم از استیل با استفاده از قطره

یک نوع قطره شیمیایی وجود دارد که از آن با نام موریاتیک اسید یا هیدروکلریک اسید نام برده می شود و بسیار پر کاربرد برای تشخیص آلومینیوم از استیل است.
در حقیقت این مایع به طور قطعی می تواند به شما بگویید که آلیاژ خریداری شده استیل اصل می باشد یا نه و روشی بسیار دقیق و بدون خطا است. برای استفاده از این روش باید به ترتیب زیر عمل نموده و پیش بروید:
اولین مرحله این است که قطره مورد نظر را خریداری نموده و در ادامه باید به اندازه دقیقا یک قطره بر روی سطح فلز بریزید و باید دقیقا یک قطره بریزید نه بیشتر بریزید و نه کمتر.
سپس بدون این که قطره حرکت کند یا پخش شود صبر کنید تا آن قطره به مدت 20 تا 40 دقیقه روی سطح مورد نظر بماند و منتظر بمانید در نهایت پس از یک ساعت انتظار قطره را از روی صفحه ی فلز پاک کنید اگر بر روی صفحه اثر گذاشت و آلیاژ تغییر رنگ داد ناشی از آن است که شما استنلس یعنی استیل اصل را خریده اید. بهترین حالت این است که برای تهیه استیل اصل و یا آلومینیوم و یا هر فلزی که مد نظر دارید باید از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

تشخیص آلومینیوم از استیل با استفاده از قطره

آلومینیوم بهتر است یا استیل

مقایسه این دو فلز کار سختی است که بگوییم کدام بهتر است زیرا از برخی لحاظ ها آلومینیوم بهتر است از برخی جهات استیل مناسب تر است. آلومینیوم و استیل از موارد زیادی بسیار شباهت دارند.
اما مواردی از جمله تفاوت قیمت، میزان وزن، مقاوت هر کدام از این فلزات باید مورد بررسی قرار گیرد. این سوال بیشتر برای افرادی که در صنعت و یا ساختمان سازی کار می کنند پیش می آید، به خصوص زمانی که پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را انجام می دهید.
کدام یک از این دو بین استیل و آلومینیوم بهتر است و چه متغیرهایی را باید در انتخاب هر کدام در نظر گرفت و باید هدف از انتخاب خود را بدانیم که برای چه کاری می خواهیم از آن ها استفاده نماییم؟ هر دوی این فلزات هم خوبی دارند و هم بدی اما مهم است که تشخیص دهید که کدام یک از این دو بسته به کاری که قصد انجام آن را دارید، انتخاب کدام یک مناسب تر است.

مقایسه قیمت آلومینیوم و استیل

قیمت هر دوی این فلزات با توجه به تغییرات قیمت ارز و تغییر در میزان عرضه و تقاضای جهانی و بسیاری از مسائل اقتصادی تاثیر گذار بر قیمت فلزات همیشه در حال تغییر بوده و قیمت ثابتی ندارند ولی با وجود تمام این موارد استیل همیشه گران‌تر از آلومینیوم بوده و است.
با این که تورم سال های اخیر در افزایش قیمت همه فلزات از جمله آلومنیوم و استیل تاثیر گذاشته ولی با این وجود بیشتر انواع استیل، مانند استیل ضد زنگ، گران‌تر هستند و احتمالاً آلومینیوم به عنوان گزینه ای ارزان تر و مقرون به صرفه تر انتخاب و در نظر گرفته می ‌شود.

قالب سازان بهفرد ارائه دهنده و تولید کننده پروفیل آلومینیوم  قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیوم اختصاصی باکیفیت و قیمت مناسب می باشد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی