قالب سازی اکستروژن به روش سنتی

قالب سازی اکستروژن به روش سنتی

یکی از اجزای مهم در فرایند اکستروژن پروفیل قالبهای اکستروژن هستند که تولید آنها هزینه‌بر بوده و حساسیت بسیار زیادی دارد. اکستروژن در ابعاد گوناگون ساخته شده و در تولید آن از متریال های مختلف استفاده می کنند. در واقع می‌ توان گفت که فرایند تولید پروفیل آلومینیوم به چهار دسته پرس و بیلت و عملیات تکمیلی و قالب تقسیم بندی می شود. در قالب سازی به روش سنتی تمامی بخش ها اهمیت یکسانی دارند.

 

قالب سازی آلومینیوم به روش سنتی

قیمت پروفیل آلومینیوم

ساخت قالب باید با نهایت دقت انجام گیرد. در واقع آن چیزی که در کیفیت آلومینیوم تاثیر گذار بوده و تعیین کننده قیمت پروفیل آلومینیوم است میزان استحکام و طول عمر قالب می باشد. به طور کلی با استفاده از دو روش سنتی و روش CAD/CAM قالب های اکستروژن را تولید می کنند. قالب اکستروژن است که بر روی قیمت پروفیل آلومینیوم تاثیر گذاشته و در فرایند ساخت پروفیل نقش اساسی دارد. در فرآیند اکستروژن از قالب آلومینیوم استفاده می کنند چرا که با استفاده از این روش قادر به تولید قطعات پیچیده تری هستند.

پارامترهای اساسی در طراحی قالب اکستروژن به روش قدیمی

در ساختار قالب های اکستروژن برای تولید نهایی آلومینیوم دهانه های گوناگونی طراحی شده و فرم این دهانه ها آنها کاملاً متفاوت بوده و با توجه به نیاز مشتریان طراحی می شود. جنس قالب ها از فولاد است چرا که در فرایند اکستروژن گرمای بسیار زیادی وجود دارد و این قالب ها باید در برابر گرما میزان مقاومت بالا و تحمل قابل توجهی داشته باشند. در طراحی قالب اکستروژن یا قالب سازی اکستروژن به روش سنتی یکسری پارامترهای اساسی وجود دارد و صنایع گوناگون بر اساس ترجیحات و نیاز خود به قالب های اکستروژن متفاوت نیاز دارند.

 

قالب سازی اکستروژن به روش سنتی

 

در طراحی قالب اکستروژن یا قالب سازی اکستروژن به روش سنتی برای تضمین کیفیت نهایی باید به پارامترهای گوناگون توجه داشته باشید چرا که در ساخت قالب اکستروژن هدف شما افزایش تلرانس و کیفیت بالا و شکل زیبای محصول است. به یاد داشته باشید که عامل مهمی که بر روی تحمل محصول اکسترود شده تاثیر مثبت می گذارد تغییر شکل بر سطح مقطع قابل اکستروژن است. از جمله انواع قالب اکستروژن می‌توان به Solid ، Hollow، Semi-Hollow اشاره کرد.‌

طراحی قالب اکستروژن به روش سنتی

امکان طراحی قالب اکستروژن در هر شکل و حالتی وجود دارد و برخی از این قالب ها صاف بوده و برخی تو خالی هستند و می توانند پروفیل های توخالی ایجاد کنند. به این معنی که در یک قسمت آن حفره های وجود دارد و با استفاده از آن حفره ها پروفیل آلومینیوم می تواند به شکل دلخواه در آید. اگر بخواهیم فرایند اکستروژن را توضیح دهیم می توانیم آن را به خمیردندان تشبیه کنیم. به این معنی که فرایند اکستروژن آلومینیوم تقریباً مانند فشردن خمیر دندان از تیوپ آن است. آلومینیوم با تغییر شکل ورود خمیر فلز تغییر حرارت داده و با استفاده از آن می تواند پروفیل های اکسیژن را در اشکال گوناگون تولید کند. در طراحی قالب اکستروژن یکسری نکات وجود دارد. مهمترین مسئله در طراحی قالب اکستروژن تعیین محل حفره است که بر روی سطح قالب انجام می گیرد. در واقع آن مکانی که بیشترین سرعت فلوي مواد وجود دارد مرکز ثقل مقطع بوده و مرکز ثقل مقطع باید نزدیک به کناره های قالب باشد چرا که مواد موجود گرایش به سیلان در مرکز قالب داشته و کناره های آن سرعت سیلان کمتری دارد.قالب سازی اکستروژن به روش سنتی دارای اصولی است که آن را از روش دیگر متمایز می کند. قالب سازی اکستروژن به روش سنتی یکی از روش های مهم در تولید پروفیل آلومینیوم است.

روش های مختلف اکستروژن

در قالب سازی اکستروژن روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها قالب سازی اکستروژن به روش سنتی است. یکی از ویژگی های بارز در ساخت قالب اکستروژن این است که می توان به نسبت ابعاد بزرگ پروفیل ها قطعات تولید که دارای کیفیت فوق العاده بالا هستند. در روش قالب سازی اکستروژن به روش سنتی حالا با استفاده از دستگاه های فوق العاده عظیم و ابزارهای مخصوص برش ساخته شده و کیفیت قابل توجهی دارند. روش دوم در ساخت قالب اکستروژن روش CAD/CAM است‌. در واقع روش دوم نسبت به روش قالب سازی اکستروژن به روش سنتی رواج بیشتری دارد و امروز بیشتر از این روش استفاده می شود. با استفاده از رایانه اقدام به طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم کرده و در مرحله بعدی خروجی شبیه سازی شده را با استفاده از دستگاهی به نام پانچ سی ان سی تولید می کنند.

 

قالب سازی پروفیل آلومینیوم سنتی

 

این روش نسبت قالب سازی اکستروژن به روش سنتی مقرون به صرفه تر است‌. چرا که در روش سنتی برای ساخت قالب اکستروژن هزینه و زمان زیادی لازم داشتیم. طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم سرد و آلومینیوم گرم کاملاً متفاوت است و در طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم سرد از روش‌ های قالب گیری متفاوت استفاده می کنند.

شناخت انواع قالب های اکستروژن

قالبهای اکستروژن دارای تنوع متفاوت بوده و در سه دسته تقسیم بندی می شوند. از جمله قالب های اکستروژن می توان به قالب های توپر یا Solid توخالی یا Hollow و نیمه توخالی یا Semi-Hollow اشاره کرد. قالب های اکستروژن توپر مقاطعی مانند میله و نبشی و کانال ها را تولید می کنند که محفظه یا حفره ای در آنها وجود ندارد. این قالب ها خود به سه دسته سطح صاف Flat-face و Pocket و Feeder تقسیم بندی شده اند. قالب های Flat-face دارای سطح روی صاف بوده و فرم شکل دهانه آنها یکسان است.

ویژگی های قالب های اکستروژن

قالب های اکستروژن توخالی نیز در تولید محصولاتی که در کمترین حالت دارای یک حفره هستند استفاده می شوند. قالب های اکستروژن نیمه خالی تقریباً مانند قالب های تو خالی بوده و حفرات موجود در آنها نیمه بسته هستند به همین دلیل به آنها قالب های نیمه خالی می گویند. البته نام دیگر آنها قالب های هیبریدی است. به عنوان نمونه می توان کانال های باریک را مثال زد. از مقاطع توپر می توان به کانال های آلومینیومی پهن که دارای حفرات نیمه بسته هستند اشاره کرد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی