تلرانس اکستروژن چیست ؟

تلرانس اکستروژن چیست ؟

پروفیل آلومینیوم با استفاده از قالب اکستروژن تولید می شود. به عبارت دیگر در فرایند تلرانس اکستروژن، پروفیلی به نام پروفیل آلومینیوم تولید می شود که کاربرد بالایی دارد. یکی از فاکتورهای مهم در سطح کیفی پروفیل الومینیوم، میزان عمر مفید سرویس ابزار آلات اکستروژن می باشد. در طول این فرآیند ممکن است ایراداتی نظیر عملیات حرارتی و طراحی قالب و ساخت قالب و غیره به وجود آید. آسیب های وارده به الومینیوم در طی فرایند تلرانس اکستروژن ممکن است توسط ماشین کاری و… ایجاد شوند.

 

تلرانس اکستروژن چیست ؟

برای کاهش ضخامت مواد و کاهش سطح مقطع آنها از روش‌ های حجمی استفاده می‌ کنند که به آن روش تلرانس اکستروژن می گویند. در نتیجه این روش قطعاتی تولید می شوند که دارای سطح مقطع عمودی و صاف هستند. در این فرایند،ماده اولیه یعنی آلومینیوم در داخل قالب اکستروژن فشرده می شود و در طی این مرحله قطعه اکسترود شده، تولید می شود. این فرایند نسبت به روش های دیگر دارای یک سری مزایا می باشد. این فرایند قطعات دارای سطح مقطع پیچیده و با شکل دهی مناسب تولید می شود.

 

عوامل موثر بر روی تلرانس اکستروژن

آلومینیوم در طی فرآیند اکستروژن تحت نیروی فشاری می گیرد و در حالت پلاستیسیته تحت فشار تغییر شکل داده و به شکل مقطع در می آید. اندازه و ابعاد مقطع و ضخامت دیواره های مقطع از جمله عوامل تاثیر گذار روی تلرانس اکستروژن آلومینیوم می باشد.

تلرانس اکستروژن دارای انواع مختلفی است. بنابراین در اندازه و ساخت این مقاطع یک سری محدودیت وجود دارد و در مقطع های گوناگون باید میزان ضخامت دیواره ها را با توجه به میزان معین تلرانس در نظر گرفت. از جمله انواع تلرانس اکستروژن می‌ توان به تلرانس از نوع زاویه دار اشاره کرد که برای محاسبه آن باید موقعیت را مدنظر قرار داد. انواع دیگر تلرانس، تلرانس صافی و تلرانس پیچیدگی هستند.

 

اطلاعاتی در مورد اکستروژن آلومینیوم

برای تولید اشکال پیچیده آلومینیوم ها از فرایند اکستروژن آلومینیوم استفاده می کنند. این روش نسبتاً ارزان بوده و برای تولید آلومینیوم ها با تلرانس هندسی دقیق کاربرد دارند‌. در این فرآیند فلزی تحت فشار قرار گرفته و از قالب با مقطع کوچک عبور می‌ کند تا به شکل مورد نیاز تولید شود. در این فرایند مقاطع شکل دهی شده در اندازه‌ های گوناگون تولید می شوند. این روش فرایندی پیوسته است. آلومینیوم در دمای اکستروژن انعطاف پذیری قابل توجهی دارد و به همین دلیل بهترین فرایند و روش برای پروفیل، فرایند اکستروژن می باشد.

آلومینیوم های اکسترود شده کاربرد زیادی در صنایع ساخت و ساز دارند و برای ساختمان های مسکونی و اداری و تولید انواع درب و پنجره و کانکس ها استفاده می شوند. اکستروژن های الومینیوم کاربرد زیادی در صنعت حمل و نقل نیز دارند.

 

اطلاعاتی در مورد تلرانس اکستروژن

در فرایند تلرانس اکستروژن آلیاژهای که از استحکام بالایی برخوردار هستند به آسانی اکسترود نمی شوند و با افزایش میزان ضخامت اکسترود راحت تر انجام می شود. همچنین همه ی آلیاژهای آلومینیوم دارای خاصیت اکسترود شدن هستند اما متقاطعی که دارای شکل نامتقارن هستند نیز به سختی اکسترود می شوند. آلیاژهای آلومینیوم که دارای سرعت کم اکستروژن بوده و به فشار بالا نیاز دارند نسبت به دیگر آلیاژ ها برای فرایند اکستروژن کمتر بهتر هستند. در فرایندهای تلرانس اکستروژن یک سری مراحل طی می شود تا مقاطع و پروفیل آلومینیوم به شکل نهایی برسند.

اطلاعاتی در مورد تلرانس اکستروژن

فرایندهای تولید اکستروژن

فرایند تلرانس اکستروژن یک فرایند متراکم سازی است که به صورت غیر مستقیم انجام شده و به صورت سرد و گرم انجام می گیرد. این فرآیند با توجه به نوع آلیاژ می‌ تواند به صورت های مختلف انجام شود. وقتی شمش اولیه قبل از اینکه در مرحله شکل دهی برسد حرارت داده می‌ شود و در این زمان به این فرآیند، فرآیند اکستروژن گرم می گویند.

بالعکس در صورتی که حرارت داده نشود اکستروژن را سرد می نامند. یکی از پرکاربرد ترین و شایع ترین روش ها برای یک آلومینیوم روش اکستروژن مستقیم است. در این فرایند آلومینیوم در طی حرارت معینی گرم شده و با استفاده از یک رام به داخل قالب فرستاده می شود. به این صورت آلومینیوم شکل قالب می گیرد. از این روش علاوه بر تولید مقاطع آلومینیومی در تولید میلگرد نیز استفاده می شود. برخی از آلیاژهای آلومینیوم دارای استحکام قوی تری نسبت به آلیاژ های دیگر هستند.

 

مراحل فرایند اکستروژن آلومینیوم

در فرایند تلرانس اکستروژن، بیلت با استفاده از اعمال نیرو از مقطعی کوچک عبور می کند. در این روش بلیت یا شمش را به دمای معینی می رسانند و توسط وسیله ای به داخل رام فرستاده می شود. سپس بیلت در ابتدا به کرایدل منتقل شده و سپس به کانتینر انتقال داده می شود.

مراحل بعدی عبور نیتروژن از اطراف و شکل دهی بیلت است‌. در ادامه وقتی بیلت شکل قالب را گرفت توسط میز خنک کننده سرد شده و با استفاده از اره برش داده می شود. در نهایت محصول مورد نظر را بر روی استریج منتقل کرده و پروفیل ها را در اندازه های استاندارد یا سفارش داده شده برش می زنند. قطعات تولید شده از طریق اکستروژن سرد سطح مرغوبیت بالایی داشته و دارای ابعاد استاندارد هستند.

 

نکات مهم برای انتخاب آلیاژ مناسب برای فرآیند اکستروژن

در طراحی پروفیل های الومینیومی باید یک سری ملاحظات رعایت شود. آلیاژ 6063 آلومینیومی پرکاربرد ترین آلیاژ ها برای اکستروژن است که برای مقاطع خام استفاده می شود. این مدل از آلیاژ آلومینیوم دارای سختی بیشتری بوده و امکان ماشینکاری بهتری دارد‌. علاوه بر این از امکان فرم دهی کمتری برخوردار است. این پروفیل برای مقاطعی که دارای شکل های پیچیده ای دارند مناسب می باشد.

 

جمع بندی

در این مطلب در مورد فرایند اکستروژن بحث کردیم و گفتیم که طی این فرایند پروفیل آلومینیوم تولید می شود و کاربرد بسیار بالایی دارد در حقیقت برای اینکه آلومینیوم را در اشکال پیچیده تولید کنند از این فرآیند کمک می‌ گیرند. این فرآیند نسبتاً ارزان بوده و در نتیجه آن آلومینیوم تلرانس هندسی دقیق تولید می شود. به علاوه از مزیت و برتری این فرآیند نسبت به روش های دیگر می توان به شکل دهی مواد شکننده اشاره کرد. ماده و مواد اولیه در روش اکستروژن فقط تحت فشار برشی قرار می گیرند.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی