بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم

بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم

بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم با استفاده از قالب اکستروژن آلومینیوم طی یک فرآیند مشخص تولید می‌شود. پروفیل اکستروژن آلومینیوم محصولی بسیار پرکاربرد است که اهمیت زیادی دارد. در برخی مواقع ممکن است پروفیل طی فرآیندهای تولید، مکانیزم‌ها یا ماشین کاری‌های مختلف دچار آسیب و شکستگی شود. به همین علت قبل از انجام هر گونه اقدام باید ابتدا به بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم بپردازید و نسبت به این امر بی‌توجه نباشید.

چرا تجزیه و تحلیل قاب ها؟

در واقع با تجزیه و تحلیل قالب‌ها می‌توانید از نارسایی آن‌ها جلوگیری کنید و همچنین میزان صدمات وارده را کاهش دهید. دقت داشته باشید این امر به دانش و مهارت نسبتاً بالایی احتیاج دارد، به همین علت نباید توسط افراد تازه‌کار یا بدون آگاهی انجام شود.
قالب‌هایی که بعد از تولید دارای انحراف هستند، باید مورد اصلاح قرار بگیرند. در غیر این صورت کاربرد مطلوبی نخواهند داشت و همچنین قیمت‌شان بسیار کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید زیرا قصد داریم به طور جامع‌تر درباره این موضوع بپردازیم.

مهم ترین ویژگی‌های قالب اکستروژ

قبل‌ از بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم لازم است به‌ خوبی با ویژگی‌های آن آشنا شوید تا به مشکل برنخورید. قالب اکستروژن در اصل نوعی صفحه دایره‌ای‌ شکل و ضخیم از جنس فولاد گرم کار است که چند دهانه جهت ایجاد شکل نهایی محصول در آن وجود دارد.
این قالب‌های اکستروژن مقاومت بسیار بالایی در برابر دما دارند و می‌توانند فشارهای زیادی را هنگام تولید تحمل کند. در روش اکستروژن می‌توان قطعات چند تکه‌ای با طول زیاد را هم تولید کرد. این فرآیند به‌ صورت نیمه پیوسته و پیوسته بر روی بیلت‌های آلومینیوم صورت می‌گیرد تا پروفیل آلومینیوم به شکل سطح مقطع موردنظر ایجاد شود. حین انجام فرایند اکسترود نیز، بیلت‌های آلومینیوم را از داخل قالب با فشار بالا عبور می‌دهند.

عوامل موثر بر قیمت

از جمله مهم‌ ترین عوامل مؤثر در عملیات اکستروژن پروفیل آلومینیوم، می‌توان فشار، دما و سرعت را نام برد. دقت داشته باشید قالب اکستروژن آلومینیوم در قیمت و کیفیت نهایی پروفیل آلومینیوم تاثیر بسیار زیادی دارد. به‌ همین‌ علت هم باید آن را به‌ صورت دقیق و مناسب طراحی کنید.
با کمک قالب اکستروژن آلومینیوم می‌توان سطح مقطع و قطعات پیچیده‌تری تولید کرد و همچنین مواد شکننده را راحت‌تر شکل داد. قالب‌های اکستروژن آلومینیوم دارای انواع مختلفی هستند و به طور کلی در 2 دسته قالب‌های اکستروژن باز و قالب‌های اکستروژن بسته تقسیم می‌شوند.
قالب‌های اکستروژن باز جزو آن دسته از قالب‌هایی هستند که برای تولید پروفایل‌های با مقطع هندسه باز استفاده می‌شوند اما قالب‌های اکستروژن بسته برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی با مقطع هندسه بسته به کار می‌رود. بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم پیش از بهره‌گیری هر دو قالب، امری ضروری است و نباید آن را نادیده بگیرید.

مراحل طراحی و تولید قالب اکستروژن آلومینیوم

طراحی قالب
برش فولاد با توجه به مقطع موردنظر
خشکاری و تراشکاری اولیه
طراحی و خط‌کشی بر روی فولاد خام
ماشین‌ کاری دستی و CNC
اسپارک کاری یا وایرکات مقطع
سخت کاری فولاد
تنش گیری از فولاد
سنگ‌ کاری سطح فولاد
آماده‌ سازی قالب و فیلر کاری برای تولید

دمای دستگاه برای قالب های اکستروژن

برای ساخت قالب‌های اکستروژن بعد از طراحی قالب موردنظر، بلوک استوانه‌ای شکلی از آلیاژ آلومینیوم را در دمای 800 الی 925 درجه فارنهایت گرم می‌کنند. بعد از آن بیلت آلومینیوم به یک لودر انتقال می‌یابد تا توسط روان‌ کننده چرب شود و به ماشین اکستروژن، دسته یا رام نچسبد.
به‌ طور معمول با بهره‌گیری از رام، فشار قابل‌ توجهی به بیلت درون کانتینر وارد می‌شود تا آلومینیوم به‌ راحتی وارد قالب می‌شود‌. هنگام عبور آلومینیوم از این قالب، جهت جلوگیری از اکسایش، نیتروژن به‌ صورت گازی یا مایع از اطراف قالب عبور داده خواهد شد. این امر موجب افزایش دوام و طول عمر قالب اکستروژن نیز خواهد شد.
پس‌ از انجام این مراحل، آلومینیوم اکسترود شده به‌ صورت یک قطعه بلند با مقطعی شبیه به دهانه قالب در می‌آید و از میزی که دارای غلطک است، عبور می‌کند. با عبور از این قسمت، به میز خنک‌ کننده می‌رسد. بعد از رسیدن به میز خنک‌ کننده، آلومینیوم به خوبی خشک می‌شود.

بخش پایانی پروسه ساخت

هنگامی‌ که کار خنک کاری یا خشک کردن به اتمام رسید، قالب را به میز مخصوصی برای سخت کاری و تاب گیری منتقل می‌نمایند. در این مرحله پروفیل‌ها به‌ صورت یکنواخت و صاف در می‌آیند و بر اساس طول مورد نیاز، برش داده می‌شوند.
در مرحله آخر پس از این که قالب‌ها را در اجاق‌های مخصوصی برای گرمادهی منتقل کردند و طول عمر و دوام آلومینیوم افزایش یافت، بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم را هم انجام دهید تا مطمئن شوید محصول نهایی مشکلی ندارد.
برای ساخت قالب آلومینیوم باید ضخامت پروفیل، آلیاژ و پروفیل درخواستی را به‌ خوبی ارزیابی کنید و مطمئن شوید که به‌ اندازه کافی مقاومت دارند. در صورتی‌ که مقاومت این اجزاء به میزان کافی نباشد، ممکن است قالب در شرایط ضعیف‌تری اجرا شود و همچنین کارایی مطلوبی نداشته باشد.
اگر در زمینه انجام این مراحل تخصص کافی ندارید، به هیچ عنوان دست به اقدامی نزنید و از کسانی که تخصص‌شان در این زمینه است، کمک بگیرید زیرا انجام کوچک‌ ترین اشتباه و اقدام بی‌جا می‌تواند موجب شود قالب اکستروژن آلومینیوم دچار آسیب شود و تمام زحمات‌تان هدر برود.

مزایای قالب آلومینیوم اکستروژن

 مقاومت بسیار بالا
وزن کم
دارای خاصیت کشسانی
مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی
رسانایی حرارتی عالی
ضد جرقه بودن
غیرسمی بودن
غیرقابل اشتعال بودن
دارای ویژگی بازتابندگی
طراحی راحت
بدون درز بودن
عرضه راحت و سریع به بازار
دوام بسیار بالا

سخن پایانی

همان‌ طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، بررسی شکستن قالب اکستروژن آلومینیوم از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. در واقع توجه به موارد و نکات مهم ذکر شده در این مطلب هنگام طراحی یا تولید قالب اکستروژن، بسیار مهم بوده و افرادی که به‌ طور عالی آن‌ها را در نظر بگیرند، می‌توانند قالب‌هایی به شکل حرفه‌ای طراحی و در صنایع مختلفی چون روشنایی، بسته بندی، صنایع بیمارستانی، هوا فضا و صنایع الکتریکی استفاده کنند. به همین علت سعی کنید کار بررسی یا ساخت این قالب‌ها را به دست افراد متخصص بسپارسید تا بهترین خروجی حاصل شود و دچار ضرر نشوید.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی