آشنایی با کاربرد مقاطع آلومینیوم

آشنایی با کاربرد مقاطع آلومینیوم

امروزه استفاده از مقاطع فولادی بسیار زیاد است با این حال، به نظر می‌رسد مقاطع آلومینیومی، از نظر کاربری و هزینه جایگزین پروفیل‌های فولادی شده‌اند. پروفیل‌های آلومینیومی که روز‌به‌روز بر میزان کاربری آن افزوده می‌شود، از نظر کیفیت متنوع هستند. انواع با کیفیت کاملا بادوام و موثر بوده و در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت بالایی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد مقاطع آلومینیوم آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

معرفی مقاطع آلومینیومی

ابتدا باید آن‌ها را تعریف کنیم، در نتیجه فرآیند اکستروژنی که بر روی آلومینیوم انجام می‌شود مقاطع به خود شکل می‌گیرند که به آن‌ها مقاطع آلومینیومی گفته می‌شود. امروزه پروفیل‌های آلومینیومی را می توان در شکل‌ها و اندازه های مختلف تولید کرد. این تطبیق‌پذیری است که به آنها اجازه می‌دهد در محیط ها و برنامه های مختلف استفاده شوند. به‌طوری که امروزه پروفیل های آلومینیومی بخشی از صنایع مختلف و به صورت انبوه هستند.

معرفی مقاطع آلومینیومی
آلومینیوم چه چیزی است و از کجا استخراج می شود؟

این یک فلز غیر فرومغناطیسی است که از مزایای بسیاری نسبت به عناصر دیگر برخوردار است. همچنین یک عنصر بسیار رایج است و 8٪ از پوسته زمین از ترکیبات آلومینیوم تشکیل شده است. در بسیاری از سیلیکات‌ها در حالت طبیعی خود یافت می‌شود، اما معمولاً به طور خاص از ماده معدنی به نام بوکسیت استخراج می‌شود. از طریق یک سری فرآیندها، آلومینیوم فلزی در نتیجه به دست می‌آید. این فرآیندها برای به دست آوردن پیشرفته‌ترین آلیاژها از نظر مزایای استفاده ضروری هستند.

انواع مقاطع آلومینیومی

این مقاطع انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به نوع دارای ویژگی‌های اختصاصی هستند اکنون شناخته‌ترین انواع آن را نام می‌بریم.

  •  نوار آلومینیومی
  •  ورق مستطیلی آلومینیومی
  •  جعبه آلومینیومی مستطیل شکل
  •  نوار مسطح مربعی آلومینیومی
  •  جعبه مربع آلومینیومی
  •  لوله آلومینیومی
  •  پروفیل T آلومینیومی
  •  پروفیل آلومینیوم L
  •  پروفیل آلومینیومی U

آلومینیوم چه کاربردهایی دارد؟

به احتمال زیاد ما در محیط خود آلومینیوم خالص را نمی‌بینیم، اما مقاطع بی‌شماری وجود دارند که به محصولاتی که ما هر روز بیشترین استفاده را می‌کنیم جان می‌بخشند. کاربردها یا کاربردهای مقاطع آلومینیوم بی‌پایان است، اما در برخی بخش‌ها، این ماده از شهرت خاصی برخوردار است اکنون به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آلومینیوم چه کاربردهایی دارد؟
صنعت خودرو و هوانوردی

مقاطع آلومینیوم در صنعت حمل و نقل بسیار رایج است مقاومت، هدایت حرارتی و چگالی کم آلومینیوم، آن را به ماده ایده آلی برای ساخت قطعات خودرو، قطار یا هواپیما تبدیل کرده است. به‌عنوان مثال، بدنه هواپیما ترکیبی از آلومینیوم و مس است، اما برای قسمت‌های دیگر مانند بال‌ها می تواند آلیاژی با روی باشد. وزن آن یک سوم وزن فولاد تخمین زده می‌شود، بنابراین وزن خودرو و مصرف انرژی آن کاهش می‌یابد. ورق ماشین شما حتماً علاوه بر بسیاری از قطعات دیگر خودرو دارای آلومینیوم است.

تاسیسات و سازه ها

به‌طور کلی در بخش ساخت و ساز از آلومینیوم به‌طور گسترده استفاده می شود. می‌توانیم آن را روی سقف‌ها، نمای ساختمان‌ها، قاب‌های پنجره‌ها، نرده‌ها یا دروازه‌ها، پنل‌های خورشیدی و موارد دیگر قرار دهیم. به‌طور خاص، پروفیل های آلومینیومی به طور گسترده‌ای معروف هستند. این پروفیل ها اغلب برای اهداف ساختمانی، معماری یا صنعتی استفاده می شوند.

در محوطه ها

چه در ساخت و سازهای در نظر گرفته شده برای مسکن و چه در سایر انواع سازه ها، امروزه پروفیل های آلومینیومی نقش اساسی در محفظه‌ها دارند. این امر به دلایل عملکردی و زیبایی شناختی است. امروزه می توان از این پروفیل ها برای محصور کردن انواع محیط‌ها، از خانه‌ها تا تراس، پاسیو، بالکن، آلاچیق و موارد دیگر استفاده کرد.
آن‌ها همچنین می‌توانند برای کمد لباس، در میان بسیاری از امکانات دیگر استفاده شوند. دلیل استفاده از این ماده برای محفظه‌ها به این موضوع مربوط می‌شود که یک ماده بسیار عایق است. این امر تأثیر مستقیمی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد. اما علاوه بر این، چکش‌خوار است و امکان طرح‌های متنوعی را فراهم می‌کند. همچنین در برابر خوردگی مقاوم است، بنابراین می‌تواند در معرض تغییرات آب‌و‌هوایی قرار گیرد.

در معماری و ساخت و ساز

اما محفظه‌ها تنها کاربرد پروفیل‌های آلومینیومی در معماری نیستند. مقاومت مکانیکی، دوام بالا و چکش خواری آن به این معنی است که این فلز می‌تواند در انواع کاربردهای معماری مورد استفاده قرار گیرد. امروزه پروفیل های آلومینیومی را هم در ساختار ساختمان ها و هم در جنبه‌های زینتی بیشتر، محفظه‌ها و بسیاری از موارد می‌یابیم. معماری یکی از حوزه‌هایی است که به لطف استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی در طول سالیان متمادی غنی‌تر شده است.
استفاده از پروفیل های آلومینیومی در سازه‌های ساختمانی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. امروزه این ماده امکان تولید ساختارهای سبک، اما در عین حال بسیار مقاوم و مستحکم را فراهم می کند. علاوه بر این، این ماده ای است که با وجود وزن کم، مقاومت بالایی در برابر وزن دارد که آن را برای تولید نما نیز ایده آل می‌کند.

در دکوراسیون

در نهایت پروفیل های آلومینیومی برای تزیین در انواع سازه‌ها بسیار کاربرد دارند. از آنجایی که این ماده همه کاره است، می توان تنوع زیادی از طرح ها را ایجاد کرد. علاوه بر این، پروفیل های آلومینیومی می توانند طیف گسترده ای از پوشش‌های لعابی و بافت‌دار و همچنین لاکی را دریافت کنند. این امر اجازه می‌دهد تا رنگ‌ها، بافت‌ها، تن‌ها و روشنایی‌های بسیار و بسیار متنوعی تولید کنید.

دلایل و مزایای ترجیح دادن مقاطع آلومینیومی

طبیعتاً افراد برای برخورداری از مزایای این محصولات از آن‌ها استفاده می‌کنند. بر همین اساس در این بخش مهم‌ترین مزایای استفاده از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  •  سبک تر بودن از پروفیل فولادی، راحتی زیادی را در فرآیندهای حمل و نقل فراهم می کند.
  •  خاصیت ماندگاری آن‌ها کاملاً بالا است و با این ویژگی تولید می‌شوند.
  •  به راحتی در هر منطقه از آن استفاده می‌شوند.
  •  به دلیل نصب آسان باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.
  •  پروفیل های آلومینیومی امروزه با توجه به ویژگی هایی که برای جلوگیری از اختلال در برنامه‌ریزی دارند، جزو پرطرفدارترین پروفیل‌ها هستند.

سخن پایانی

مقاطع آلومینیومی موادی هستند که عموماً در صنعت ساختمان سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب در لوازم خانگی، اجزای معماری، نرده‌ها استفاده می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی عموماً در برابر حرارت مقاوم هستند و ساختاری الاستیک دارند. می‌توان آن را به راحتی شکل داد و به راحتی گرما و الکتریسیته را هدایت می‌کند. در برابر شرایط جوی و نشت گاز مقاوم است. این محصولات در برابر شرایط نامساعد جوی مانند باران و برف مقاوم هستند.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی