چه عواملی در قیمت آلومینیوم تاثیر دارند؟

چه عواملی در قیمت آلومینیوم تاثیر دارند؟

امروزه در سراسر جهان، بازار خرید و فروش فلزات بسیار داغ است. در این مقاله ما قصد داریم به عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم بپردازیم. پس با من همراه شوید‌. این فلز با ارزش یکی از رایج ترین مواد و متریالی است که استفاده از آن روزانه افزایش پیدا می‌ کند. این فلز به سبب ویژگی های شگفت آوری که دارد، مقاومتی معادل فولاد پیدا کرده است، لذا در صنعت حمل و نقل، بسته بندی و ساخت و ساز بیشترین استفاده را دارد‌. خرید و فروش فلز آلومینیوم در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بسیار رونق دارد و قیمت آن وابسته به فاکتورها و عوامل مختلفی می‌باشد. همچنین به عنوان پروفیل آلومینیوم هم قابل تهیه می باشد. به همین جهت نوسانات بسیاری را در قیمت گذاری این فلز بسته به صنایع مورد استفاده ‌ی آن شاهد هستیم.

کاربرد و قیمت آلومینیوم ورقه ای

همانطور که اشاره کردیم آلومینیوم کاربرد فراوانی دارد. این فلز طی فرآیندی به ورق آلومینیوم که ضخامت آن حدود ۶ میلیمتر است تبدیل می شود. خاک رس ماده ی اصلی در تولید ورق آلومینیوم است و تولیدات این ورق ها با استخراج سنگ معدن بوکسیت در خاک رس انجام می گردد. این ورق ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها در صنعت خاصی کاربرد دارد و با دلیل استحکام بالا و وزن کم بسیار در صنعت محبوب هستند‌. از مهم ترین کاربردهای صنعتی ورق های آلومینیومی می توان به بخش های زیر اشاره کرد: تولید مخازن ذخیره، تولید بنده اتومبیل و هواپیما، لوازم خانگی، هوافضا، بسته بندی و…

انواع ورق آلومینیوم

در ادامه برای آنکه عوامل موثر در قیمت آلومینیوم را بهتر درک کنیم، ابتدا به انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن می پردازیم:

ورق آلومینیوم ساده: در این ورق ها هیج تغییری پس از تولید، انجام نمی‌ گیرد. به همین دلیل به آن ها ورق ساده می گوییم.

ورق آلومینیوم رنگی: از دیگر مزیت های آلومینیوم خاصیت رنگ پذیری آن است. همان طور که گفتیم آلومینیوم مقاومت بسیار خوبی در برابر خورندگی دارد، به همین دلیل از ورق آلومینیوم رنگی می توان در دکوراسیون داخلی، کابینت سازی، نمای ساختمان ها، سقف سالن ورزشی و ‌‌… اشاره کرد‌. این ورق ها ور واقع همان ورق ساده هستند که با رنگ پودری الترواستاتیک کوره ای رنگ آمیزی می شوند‌.

ورق پلی آلومینیوم: این روق ها که نسبتا قیمت بالایی دارند، در تاسیسات پتروشیمی، نیروگاه های حرارتی و نفت و گاز استفاده می شوند. زیرا این نوع ورق های آلومینیومی، حافظ خوبی برای عایق های حرارتی و برودتی هستند‌. ورق آلومینیومی پلی کرافت از سه لایه ی، ورق آلومینیوم، کرافت و یک لایه پلی اتیلن تشکیل می شود‌. این ورق می تواند نیروی ضربات مکانیکی را نیز کاهش دهد.

ورق آج دار آلومینیوم: آلومینیوم سطحی صاف و صیقلی دارد، این میژگی سبب کاهش اصطکاک می شود. لذا کاربرد کمتری نسبت به ورق های فولادی دارد. بنابرین در صنعت با استفاده از یک سری آج بر سطح ورق آلومینیوم این سطح صیقلی را از بین می برند و میزان مقاومت را با ایجاد این اصطحاک افزایش می دهند. این دست ورق ها در کف وسایل، راهروی فلزی و وسایل حمل و نقل کاربرد دارند.

آلومینیوم ورقه ای

عوامل موثر در قیمت آلومینیوم

در این قسمت به عوامل موثر در قیمت آلومینیوم و ورق های آلومینیومی می پردازیم و به اختصار هر کدام از این فاکتورها را توضیح می دهیم. در کشور ما علاوه بر فاکتورهای کلی فاکتور دیگری به نام ارز وجود دارد که بیش از هرچیز دیگر می‌ تواند باعث نوسانات قیمت شود. پس در نتیجه ابتدا به این عامل می پردازیم‌.

تاثیر ارز بر قیمت آلومینوم

با توجه به تحریم هایی که بر علیه کشور ما وجود دارد، مانند بسیاری از متریال های دیگر، ورق های آلومینیومی نیز گاها از کشورهای خارجی وارد می شوند. این یعنی مهم ترین فاکتور در تعیین قیمت و مهم ترین عامل در قیمت آلومینیوم نوسانات ارز است.

عرضه و تقاضا در قیمت آلومینیوم

در بازار خرید و فروش همواره عرضه و تقاضا نیز بسیا تاثیر دارد. هرچه میزان تقاضا در یک منطقه زیاد باشد، قیمت نیز به نسبت کاهش می یابد. لذا این فاکتور کاملا تاثیر برعکس بر قیمت دارد. برای ذوب کردن آهن و تولید ورق آلومینیوم به برق نیاز است، از طرفی نوسانات برق نیز با توجه به عرضه و تقاضای یک منطقه می تواند روی هزینه های کارخانه ها نیز تاثیر بگذارد و قیمت تمام شده را تغییر دهد‌.

تاثیر قیمت مواد اولیه در قیمت آلومینیوم

از دیگر عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم و ورق های آلومینیومی می توان به قیمت مواد خام اشاره کرد. قیمت مواد اولیه ای همچون نیکل و کروم بسیار بر روی قیمت آهن موثر است. این تاثیر سرانجام گریبان گیر آلومینیوم هم می شود‌. زیرا پسماند های آهنی یکی از مهم ترین مواد برای تولید شمش آلومینیوم است. در نتیجه افزایش و کاهش این متریال کاملا بر روی قیمت آلومینیوم تاثیر مستقیم می گذارد.

تاثیر مواد اولیه بر قیمت آلومینیوم

تاثیر تورم در قیمت آلومینیوم

تورم یکی از جدی ترین مشکلاتی است که کشور های در حال توسعه وجود دارد، نیروی کار ارزان و کاهش هزینه تولید دلایلی هستند که کشورهای ثروتمند ورق های آلومینیوم را در کشورها ضعیف تر تولید کنند. از طرفی دیگر تورم بر روی آهن نیز تاثیر می گذارد. در کل باید بدانید که هر چه تورم بیشتر باشد، در برابر بی ارزش شدن پول واحد، قیمت آلومینوم نیز افزایش می یابد.

تاثیر هزینه حمل و نقل در قیمت آلومینیوم

با در نظر گرفتن میزان گسترده بودن صادرات جهانی و حمل و نقل مواد اولیه، فاکتور موثر بعدی در قیمت آلومینوم همین موضوع حمل و نقل است. در نتیجه از طرفی قیمت نفت و انرژی نیز متاثر از حمل و نقل است و همین باعث میشود که با طور غیر مستقیم دوباره بر روی حمل و نقل قیمت آلومینیوم تاثیر بگذارد. البته واضح است که هرچه مسافت طی شده بیشتر باشد، هزینه افزایش می یابد.

در این مقاله کوشیدیم به مهمترین عوامل موثر در قیمت گذاری آلومینیوم بپردازیم. با توجه به آنچه گفته شد، برای خرید و فروش پروفیل آلومینیوم اختصاصی، ورق های آلومینیومی و قالب اکستروژن بهتر است در لحظه استعلام کنید. زیرا قیمت آلومینیوم و ورق های آلومینیومی مساله ای کاملا نوسانی است و نمی توان به طور قطع به قیمت های اعلام شده استناد کرد‌.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی