فین تیوب و هر آنچه لازم است بدانید

فین تیوب و هر آنچه لازم است بدانید

فین تیوب معمولا در مبدل های حرارتی استفاده می شوند. اما ممکن است تعجب کنید که این فین تیوب چیست و چرا در این مبدل ها نسبت به لوله های معمولی استفاده می شود. در این مقاله همه چیزهایی است که باید در مورد فین تیوب بدانید را با هم بررسی خواهیم کرد.

فین تیوب چیست؟

فین تیوب لوله های مسطح کشیده ای هستند که از فولاد کربنی با روکش آلومینیومی ساخته شده اند و با باله های آلومینیومی لحیم کاری شده ارائه می شوند. این لوله ها به صورت سری در مبدل های حرارتی استفاده می شوند. مزیتی که آنها نسبت به لوله های معمولی ارائه می دهند این است که باله ها تماس بیشتری با مایع خارج دارند. این امر تبادل گرما بین مایع داخل لوله و مایع خارج از آن را سریع می کند. با یک لوله معمولی، سرعت تبادل گرما بسیار کندتر خواهد بود.

فین تیوب در اشکال مختلف موجود هستند. آنها به صورت لوله های بیضی، لوله های گرد و لوله های مسطح موجود هستند.

فین تیوب چیست؟

کاربرد فین تیوب

فین تیوب (لوله پره دار) به ویژه در مورد مبدل های حرارتی هوا مفید هستند. در مبدل های حرارتی هوا، انتقال حرارت بین مایع و گاز انجام می شود. با پایین بودن ضریب گرمای قسمت هوایی، یک لوله پره دار می تواند بسیار مفید باشد. لوله پره دار ناحیه سطح را افزایش می دهد و در نتیجه به انتقال حرارت سریعتر بین اجزا کمک می کند.

مبدل های حرارتی لوله پره در لوازم خانگی و مبدل های حرارتی صنعتی استفاده می شود. مبدل های حرارتی فین تیوب در کولر گازی و رادیاتور خودرو استفاده می شود. هدف از استفاده از لوله پره دار در کولر گازی خنک کردن هوای عبوری از آن است. در رادیاتور خودرو، مایع داخل لوله را با عبور هوا در جریان متقاطع خنک می کند.

مزایای استفاده از فین تیوب

فین تیوب چندین مزیت دارند که در ادامه با هم برخی از آن ها را بررسی خواهیم کرد:

افزایش نرخ انتقال حرارت

باله های یک فین تیوب سطح تماس را افزایش می دهند. این به آن اجازه می دهد تا سرعت انتقال حرارت را سریعتر کند.

بهبود ضریب انتقال حرارت

در یک لوله معمولی، سطح بیرونی تقریباً یکسان یا کمی متفاوت از سطح داخلی است. در چنین حالتی، سیال با کمترین ضریب انتقال حرارت، کل سرعت انتقال حرارت را هدایت می کند. فین تیوب مساحت سطح را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این امر به ویژه زمانی مفید است که ضریب انتقال حرارت سیال داخل لوله بیشتر از سیال خارج از لوله باشد.

کاهش اندازه تجهیزات

فین تیوب می توانند سطح را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. استفاده از لوله پره دار می تواند تعداد لوله های مورد استفاده در یک برنامه کاربردی را کاهش دهد. این منجر به کاهش قابل توجهی در اندازه تجهیزات می شود. این امر در دراز مدت می تواند منجر به کاهش هزینه پروژه هم شود و میتواند از لحاظ اقتصادی بسیار مفید باشد.

مزایای استفاده از فین تیوب

فین تیوب در چه جایی به کار می رود؟

مبدل های حرارتی فین تیوب معمولاً از هوا برای خنک کردن یا گرم کردن سیالاتی مانند هوا، آب، نفت یا گاز استفاده می کنند، یا می توان از آنها برای جذب یا بازیابی گرمای اتلاف استفاده کرد. این مبدل های حرارتی را می توان در طیف وسیعی از صنایع از جمله نفت و گاز، تولید برق، دریایی و… استفاده کرد.

مبدل های حرارتی فین تیوب در طیف وسیعی از صنایع به کار می روند، که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • کولرهای هوا شارژ دیزلی
  • کولرهای روغنی
  • کولرهای هیدروژنی
  • بازیابی حرارت هدر رفته
  • خشک کن
  • تهویه مطبوع
  • بخاری هوا
  • کندانسورهای بخار
  • کولرهای ژنراتور

مبدل های حرارتی فین تیوب اغلب در شرایطی استفاده می‌شوند که هوا رسانه ترجیحی برای سرمایش یا گرمایش است، به‌ویژه جاهایی که آب محدود یا با کیفیت پایین وجود دارد.

در یک مبدل های حرارتی فین تیوب، گرما بین یک سیال کارآمد حرارتی که گرما را به طور موثر انتقال می دهد، مانند مایعی که مقداری ویسکوزیته دارد، و سیالی که ندارد، مانند هوا یا گاز با چگالی کم، مبادله می شود. در “سمت هوا”، سطح لوله با افزودن باله‌ها یا عناصر دیگر مانند سیم‌های حلقه‌دار، که برای افزایش سطح لوله و بهبود عملکرد حرارتی آن طراحی شده‌اند، افزایش می‌یابد. ارتفاع باله ها می تواند متغیر باشد. همچنین باله ها می توانند با فشار به سطح بیرونی لوله متصل شوند یا در سطح لوله شکل بگیرند.

انواع مختلف فین تیوب

بسته به وظیفه مورد نظر و محیطی که قرار است در آن کار کنند، فین تیوب را می توان در طرح های متعددی تولید کرد و ترکیبی از مواد مختلف را برای لوله ها و باله ها ترکیب کرد.

پروفیل فین

پروفیل فین تأثیر قابل توجهی بر عملکرد یک مبدل حرارتی فین تیوب دارد. مهم است که اطمینان حاصل شود که هر باله یک اتصال محکم روی سطح لوله دارد تا حداکثر هدایت حرارتی را ارائه دهد.
هرچه باله ها بزرگتر و گام باله تنگ تر باشد، هدایت حرارتی بیشتری حاصل می شود. این معامله ممکن است افزایش افت فشار باشد که به نوبه خود ممکن است بر عملکرد تأثیر منفی بگذارد. تعادل بین دو عملکرد متضاد برای عملکرد حرارتی موثر و بهینه و عملکرد تجهیزات حیاتی است.

لوله پره دار گلوله ای

فین تیوب گلوله ای روشی متداول و مقرون به صرفه برای اتصال باله های نواری به لوله ها هستند. این کار با قرار دادن دستی باله ها روی لوله ها و فشار دادن یا کشیدن یک گلوله از طریق لوله برای گسترش دیواره لوله به بیرون به داخل باله ها و قفل کردن آنها در محل به دست می آید.
Bulleting معمولاً در واحدهای Fin Coil که در کاربردهایی مانند HVAC&R یافت می شود استفاده می شود و یک فرآیند مقرون به صرفه است که به لوله هایی نیاز دارد که از جنس مواد و ضخامت و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا بتوان لوله را به داخل پره ها منبسط کرد.

لوله پره دار L

یکی از انواع معمول فین تیوب، باله L است. باله “L” که نام خود را از ظاهر حرف L می گیرد، به حداکثر تماس سطحی بین باله و لوله متکی است که با ایجاد کشش یک نوار باله به صورت مارپیچ در اطراف لوله پایه تضمین می شود.
این نوع اتصال ظرفیت انتقال حرارت را به حداکثر می رساند و محافظت در برابر خوردگی لوله را افزایش می دهد. فین تیوب L دمای بین 150 تا 170 درجه سانتیگراد را در خود جای می دهد و عمدتاً از فلزات انعطاف پذیر مانند آلومینیوم یا مس ساخته می شود که قادر به مقاومت در برابر فشار در اطراف پایه باله هستند و در هنگام نصب به بیرون اجازه کشش می دهند.

فین تیوب LL

این نوع از فین تیوب که به روشی مشابه لوله پره دار L ساخته شده است، دارای پایه های همپوشانی است که به طور کامل لوله پایه را در بر می گیرد و در نتیجه مقاومت در برابر خوردگی عالی دارد. حداکثر دمای عملیاتی تقریباً مشابه لوله پره دار L است. این نوع باله معمولا در آلومینیوم و مس موجود است.

طراحی لوله پره دار L دارای باله های به هم پیوسته است که برای جلوگیری از حرکت و جدا شدن به هم پیچیده شده اند. باله ها از کل لوله محافظت می کنند و نقش خود را برای مورد هایی که در آن خوردگی مشکل ما می باشد به خوبی انجام می دهد.

لوله پره دار KL

فین تیوب KL به لوله های باله دار پیچ خورده نیز گفته می‌شود. باله به دور لوله پیچیده می شود و پا به سطح بیرونی لوله از پیش پیچ خورده می چرخد و در هر انتها محکم می شود. باله‌ها از یک نوار فلزی ساخته می‌شوند که به شکل یک پایه L شکل با دقت کنترل شده، شبیه باله‌های نوع L ساخته می‌شود، سپس به شکل مخروطی در می‌آید و باعث پیچ خوردن آن می‌شود. سطح لوله توسط یک ابزار چرخان قلاب می‌شود، سپس پای باله به لوله پایه متصل می‌شود و پیوند محکمی ایجاد می‌کند که انتقال حرارتی را بهینه می‌کند.

فین تیوب تعبیه شده G

ویژگی اصلی طراحی لوله های باله تعبیه شده شامل قرار دادن و جوش دادن باله در یک شیار مارپیچ شکل بریده شده در لوله ها است. فین تیوب تعبیه شده G شکل را می توان در دماهای بالاتر استفاده کرد و بسیار بادوام هستند. باله های تعبیه شده برای استفاده در چرخه حرارتی بالا یا دماهای بالا و جایی که طرف باله در معرض تمیز کردن منظم قرار می گیرد بهترین گزینه است.

این نوع باله با یک محدودیت عمده همراه است که نیاز به حداقل ضخامت دیواره 1.65 میلی متر برای قرار دادن شیارها است. با این حال، فین تیوب تعبیه شده G شکل می‌توانند تا دمای 400 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند و می‌توانند برای رسانایی بهتر از باله‌ هایی از جنس فولادی کربنی استفاده کنند.

لوله پره دار اکسترود شده

این نوع باله از یک لوله دو فلزی متشکل از یک لوله بیرونی آلومینیومی و یک لوله داخلی از تقریباً هر ماده تشکیل شده است. باله با چرخاندن مواد از بیرون لوله بیرونی برای تولید یک باله یکپارچه با خواص انتقال حرارت عالی و طول عمر تشکیل می شود. باله اکسترود شده توسط قالب اکستروژن، محافظت عالی در برابر خوردگی لوله پایه را به شما ارائه می دهد و تقریباً تمام موارد قرار گرفتن در معرض هر سیال خارجی را حذف می کند.
لوله های پره دار اکسترود شده در شرایط دمای بالا و شرایط جوی خورنده استفاده می شوند. مانند:

  • دمای عملیاتی کمتر از 300 درجه سانتیگراد
  • برنامه های کاربردی دریایی یا دیگر از راه دور
  • لوله های حرارتی
  • کولرهای هوای خشک برای هوا، گاز یا روغن
  • مبدل های حرارتی هوا به هوا برای کاربردهای HVAC
  • رطوبت زدایی هوا در تصفیه خانه های هوا و بازیافت انرژی در سیستم اگزوز هوا

فین تیوب سیمی

فین تیوب سیمی یک لوله با کارایی بالا است که از یک سری حلقه های سیم طولانی تشکیل شده است. که سطح لوله را افزایش می دهد، به صورت مارپیچی روی دیواره لوله پیچیده می شود و با یک سیم اتصال در پایه حلقه ها در موقعیت خود قرار می گیرد. سپس حلقه ها و سیم اتصال نرم به دیواره لوله لحیم می شوند تا یک پیوند فلزی بین حلقه های سیم و لوله ایجاد شود.
سطح ثانویه حلقه سیمی به دلیل توانایی آن در ایجاد تلاطم در سیال عبوری از روی آن، ویژگی های انتقال حرارت عالی را به این لوله های پیشرفته می دهد. دمای تا 250 درجه سانتیگراد را می توان برای این نوع فین تیوب اعمال کرد.

قیمت خرید فین تیوب

 قیمت خرید فین تیوب محصول می تواند به موارد مختلفی اعم از کاربرد، جنس، نوع فین تیوب و… بستگی داشته باشد. شرکت صنعتی و مدرن قالب سازان بهفرد، جهت افزایش رضایت شما، همواره به تولید گسترده و با کیفیت متعهد بوده و برترین سازه های آلومینیومی مانند پروفیل آلومینیوم و پروفیل آلومینیوم اختصاصی را به شما عزیزان ارائه کند.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی