تولید پروفیل آلومینیوم به روش اکستروژن

تولید پروفیل آلومینیوم به روش اکستروژن

امروزه پروفیل آلومینیوم در پیشبرد بسیاری از صنایع نقش بسیار پر اهمیتی دارد و کمتر صنعتی پیدا می شود که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از محصولات آلومینیومی استفاده نکند. درواقع این پروفیل با مقاومت بسیاری بالا و وزن بسیار کمی که دارد امروزه جایگزین بسیاری از محصولات دیگر شده است و در این مطلب قصد داریم شما را با تولید پروفیل آلومینیومی آشنا کنیم.

فرایند تولید پروفیل آلومینیومی به طور معمول امروزه در سراسر جهان به صوت اکستروژن انجام می‌ پذیرد. روش اکستروژن نسبت به روش های قدیمی تر از مزیت های بسیار زیادی برخوردار است و با استاندارد هتی روز دنیا همراه است. این سبب شده که محصولاتی که از روش اکستروژن تولید می شوند از کیفیت و کارایی بسیار زیادی برخوردار باشند.

 

فرایند تولید پروفیل آلومینیوم به چه صورت است؟

بهترین روش تولید پروفیل آلومینیوم

همانطور که گفته شد روش اکستروژن را می‌توان بهترین و اصولی ترین روش تولید پروفیل آلومینیومی دانست. توجه داشته باشید که در هنگام تولید بیلت آلومینیوم با اعمال فشار مشخصی از قالب ها می‌گذرد و پس از طی این مرحله این پروفیل به شکل خواسته شده مبدل می شود. در واقع این روشن به سبب اعمال فشار خارجی به فلز و تغییر ساختار بیلت، بهترین روش برای تولید پروفیل آلومینیومی است.

 

روش اکستروژن به چند صورت انجام می شود؟

روش اکستروژن امروزه بنا به ویژگی های کمی و کیفی که با استاندارد های ابلاغ شده همراه است به دو روش سرد و گرم صورت می پذیرد. هر کدام از این روش ها دارای مزیت های خاص خود هستند و معمولا بنا به کارایی مشخصی که پروفیل آلومینیوم اختصاصی دارد، بیشتر از روش گرم استفاده می شود.

در روش گرم پروفیل آلومینیوم از کیفیت و کارایی و استحکام بیشتری برخوردار است. توجه داشته باشید که در اکستروژن گرم، برای تسهیل در فرایند، بیلت قبل از ورود به قالب گرم می‌شود و همین سبب بالا رفتن کیفیت این محصول می شود.

تولید پروفیل آلومینیومی از طریق اکستروژن مستقیم

پروفیل آلومینیوم به سبب کاربرد بسیار زیادی که دارد در مقاطع مختلفی تولید و عرضه می شود. در واقع تولید پروفیل آلومینیومی از روش اکستروژن مستقیم برای تولید محصولاتی مانند میلگرد آلومینیومی در اندازه های مختلف، لوله و بسیاری از مقاطع پر و تو طولی خالی آلومینیومی از روش اکستروژن مستقیم استفاده می‌شود.

نحوه انجام این روش یکی از رایج ترین سوالات متداول کاربران است و بطور کامل می توان گفت که بیلت با مقطع دایره‌ای یا دیگر مقطع های مورد نظر با اعمال فشار( اعمال فشار با نیروی معینی انجام می گیرد) به آرامی داخل قالب هدایت می‌شود سپس هنگام انجام این مرحله انجام عملیات سطحی به منظور افزایش مقاومت پروفیل آلومینیومی در برابر خوردگی ضروری است.

مراحل تولید پروفیل آلومینیومی به روش اکستروژن

تولید پروفیل الومینیومی به روش اکستروژن به صورت مراحل زیر است.

از قبل گرم نمودن بیلت آلومینیوم

اولین مرحله برای تولید پروفیل آلومینیومی به روش اکستروژن گرم نمودن بیلت آلومینیوم است . برای تولید این محصول از بیلت هایی که بطور مشخص در کوره گرم شده اند، استفاده می شود و پس از اینکه به دمای مناسب رسیده باشند داخل دستگاه قرار داده می شود. حرارت و دمای این روش یک عدد ثابت است و با توجه به ویژگی های کیفی بیلت آلومینیومی بین ۵۰۰ – ۴۵۰ درجه سانتی گراد پیش گرم می شود . در واقع این دما به سبب آن است که جریان تنش در آلیاژ آلومینیوم کم است.

بیلت آلومینیوم و نحوه چرب کردن آن

پس از رسیدن بیلت به دمای مشخص و از پیش تعیین شده حالا نوبت به مرحله چرب کردن می رسد. در واقع بیلت توسط لودر به داخل رام رانده میشود و بیلت را بوسیله دوده یا چربی مخصوص چرب می‌کنند. توجه داشته باشید که انجام این مرحله بسیار مهم است و این مورد سبب می شود بیلت به قالب چسبیده نشود و علاوه بر آن نقش روان‌کننده را ایفا می‌کند.

مرحله اکسترود و تولید محصول

در مرحله بعدی بیلت آلومینیوم به کرایدل دستگاه اکستروژن متصل می شود و این سبب می شود که رام با فشار مشخصی بیلت را به جلو سوق دهد. این مرحله تا زمانی ادامه پیدا می کند که بیلت وارد کانتینر شود. به عبارت دیگر می توان گفت که بر اثر فشاری که تحمیل می شود به دنباله آن دما بالا می رود. مواد نیمه مذاب و خمیری مانند از داخل قالب عبور کرده و شکل پروفیل را می سازند.

دستگاه پولرو نحوه خروج محصول

نحوه خروج پروفیل آلومینیومی نیز از مراحل ویژه خط تولید محسوب می شود و این روش معمولا به صورت دستی یا بصورت اتوماتیکی انجام می شود. معمولا روش اتوماتیکی که با استفاده از دستگاه پولرو انجام می شود در تسریع تولید نقش موثرتری دارد و محصولات با کمترین میزان آسیبی تولید و به بازار عرضه می شوند. از مزیت های قابل توجه دستگاه پولر این است که محصول آلومینیومی را به طور یکنواخت و با نیروی یکسان خارج می کند. انتقال پروفیل آلومینیومی با استفاده از ریل انجام می شود و این کار تا حد بسیاری زیادی به جلوگیری از تاب گیری و اصلاح پیچیدگی پروفیل کمک می کند.

توجه داشته باشید که در فاز دوم تولید پروفیل آلومینیوم، بیلت آلومینیوم به حالت پایدار می رسد و فشار روی دستگاه کاهش پیدا می کند و این سبب می شود که محصول تولید شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در فاز سوم بیلت کم کم به انتها میرسد و فشار بر روی دستگاه به کمترین حد خود می رسد.

مرحله خنک کردن و تاب گیری پروفیل آلومینیوم

مرحله خنک کردن و تاب گیری پروفیل آلومینیومی

خنک کردن کردن و تاب گیری پروفیل آلومینیومی از مراحل بسیار مهم به شمار می رود وبا ویژگی کمی و کیفی محصول تولید شده ارتباط مستقیمی دارد. در واقع محصول تولید پس از مرحله اکسترود به میز خنک‌کننده منتقل می‌شود این میز به افزایش مقاومت این محصول بسیار کمک می کند و سپس بعد طی شدن مرحله خنک شدن آن‌ را به روی میز مخصوصی (استریج) هدایت می‌کنند. این مرحله باعث می شود که تاب یا دیگر نقص های محصول تولیدی رفع شود و به اصطلاح در این مرحله آن‌ها را تاب گیری صورت می گیرد.

در نهایت انجام این مراحل سبب میشود که پروفیل آلومینیوم به صورت صاف و طبق استاندارد تولید و عرضه شود.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی