انواع عملیات حرارتی آلومینیوم

انواع عملیات حرارتی آلومینیوم

یکی از شاخه های مهم در صنعت تولید پروفیل آلومینیوم و عملیات حرارتی آلومینیوم ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم می باشد. در واقع طراحی این قالب ها یک رشته مهندسی بوده که مبتنی بر دانش و مهارت و تخصص می باشد. پروفیل آلومینیوم با استفاده از پرس اکسترود آلومینیوم تولید می شود. اگر تمایل به خرید قالب پروفیل آلومینیوم دارید به وب سایت بهفرد مراجعه کنید. تزریق مناسب اساسی ترین موضوع در رسیدن به کیفیت مطلوب قالب پروفیل آلومینیوم است. قالب سازی پروفیل آلومینیوم توسط پیشرفته ترین ماشین ها انجام می گیرد که توسط آخرین فناوری روز طراحی و شبیه سازی شده اند.

در مرحله اول قالب طراحی می شود و مطابق با مقطع مورد نظر فولاد برش می خورد. مرحله بعدی نوبت به خشن کاری اولیه و تراشکاری می رسد و بر روی فولاد خام طراحی و خط کشی می شود. در مراحل بعد نوبت به CNC و ماشین کاری دستی می رسد. مراحل بعدی از عملیات حرارتی آلومینیوم، تولید قالب پروفیل به ترتیب اسپرت کاری و وایرکات، تنش گیری از فولاد، سطح فولاد سنگ کاری شده، آماده سازی و فیلر کاری برای تولید است.

قیمت قالب اکستروژن آلومینیوم به چه عواملی بستگی دارد

در ساخت و طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم عوامل مختلفی اهمیت دارد که می توان به نوع آلیاژ آلومینیوم، شکل مقاطع پروفیل و ضخامت پروفیل اشاره کرد. عوامل گفته شده نقش مهمی در تعیین قیمت پروفیل آلومینیوم دارند. سایز قالب اکستروژن، استقامت و توان تحمل قالب اکستروژن، از عوامل دیگری هستند که بر قیمت این نوع قطعه تاثیر دارند. ضخامت عامل بسیار مهمی در تعیین قیمت قالب اکستروژن است. مواد اکستروژن شده باید به صورت یکنواخت از قالب خارج شوند تا یکپارچگی ساختارهای محصول حفظ شود و موجب انحراف ساختاری و کج شدن محصول نشود. عامل بعدی بر روی هزینه قالب اکستروژن تاثیر می گذارد توان و تحمل آن است، به همین دلیل باید در زمان کار با اکستروژن های آلومینیومی به ویژگی‌ های مختلفی مانند هموار بودن، سطح صاف بودن آن، پیچ خوردگی و استاندارد تحمل ساختگی اطلاعات کاملی به دست آورد.

ضخامت پروفیل ها در طراحی قالب پروفیل آلومینیوم

ضخامت پروفیل آلومینیوم اهمیت بسیار زیادی در بالا رفتن مقاومت پروفیل آلومینیوم دارد و اگر در تولید این محصول شکل مقاطع پروفیل آلومینیوم باشد مقاومت این محصول به شدت پایین می آید و در نهایت در طی فرآیند تولید پرس اکستروژن ممکن است در آلومینیوم تاب خوردگی ایجاد شد و در نتیجه علاوه بر اینکه کیفیت آن پایین می آید و قیمت قالب اکستروژن آلومینیوم هم کاهش می یابد. با توجه به این موضوع داشتن مهارت تخصص در جهت طراحی و تولید قالب پروفیل آلومینیوم اهمیت بسیار زیادی دارد. سایت بهفرد ارائه دهنده قالب پروفیل آلومینیوم با قیمتی بسیار مناسب می باشد.

ضخامت پروفیل آلومینیوم

قالب اکسترود آلومینیوم

یکی از پیچیده ترین قالب های صنعتی قالب اکسترود آلومینیوم است و بالا رفتن تلرانس و تعیین کننده شکل نهایی محصول و کیفیت آن از اهداف ساخت و طراحی قالب اکستروژن آلومینیوم هستند. در ساخت این محصول از فرایند ماشینکاری و سیستم‌ های کد استفاده می شود. همچنین اطمینان داشتن از طراحی قالب از عوامل بسیار مهم در تعیین کیفیت این محصول است. در هنگام طراحی قالب اطلاع داشتن از سطح مقاطع پروفیل آلومینیوم اهمیت بسیار زیادی داشته، چرا که تغییر شکل سطح این محصول تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر روی طول عمر و تحمل محصول اکسترود شده دارد.

اهمیت تولید قالب اکستروژن آلومینیوم

در کشورهای صنعتی جهان محصولات آلومینیومی به صورت سری تولید می شوند و در تولید آن ها از فرآیند های پرس اکسترود آلومینیوم استفاده می شود. محصولاتی که در کشور ما تولید می شوند کیفیت قابل توجهی داشته و کیفیت این محصولات به گونه ای است که می توان با کشورهای توسعه یافته رقابت کرد، به همین دلیل برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید از بهترین مواد اولیه و حداقل نیروی کار استفاده می شود.

می‌ توانید قالب پروفیل آلومینیوم با ضخامت مناسب و کیفیت عالی را در سایت بهفرد تهیه کنید. قالب آلومینیوم در انواع متفاوتی با توجه به نیاز بازار تولید می شود. آلومینیوم کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارد، بنابراین هدف از تولید قالب سازی آلومینیوم تولید محصولات آلومینیومی صنعتی می باشد. در صنعت سه دسته فولاد وجود دارند که از یک نمونه از آن ها در حیطه قالب سازی آلومینیوم استفاده می شود.

انواع قالب اکستروژن

یکی از مهمترین و اساسی ترین اجزای فرآیند اکستروژن قالب های اکستروژن آلومینیوم است که بیلت آلومینیوم با استفاده از دستگاه پرس اکستروژن در عملیات اکستروژن از قالب گذر می کند. پروفیل های آلومینیومی خروجی به صورت مستقیم استفاده نمی شوند بلکه بر روی پروفیل های آلومینیوم خروجی با دستگاه اکستروژن عملیاتی انجام می‌ شود تا بتوان از این پروفیل های آلومینیومی در صنایع مختلفی استفاده کرد. قالب های اکستروژن به منظوره استفاده از پروفیل های آلومینیومی ساده استفاده می شود در واقع این پروفیل ها حفره ندارند. قالب اکستروژن ماتریس یا سنبه به برای پروفیل های آلومینیومی حفره دار یا همان شیاردار استفاده می شود‌. در واقع قالب اکستروژن یک نوع صفحات دایره شکل و ضخیم بوده که از جنس فولاد می‌ باشد و دارای چندین دهانه است و در برابر دما مقاومت بالایی دارد و می تواند فشار زیادی را در هنگام تولید تحمل کند.

قالب اکستروژن آلومینیوم

مهمترین مواردی که در طراحی قالب پروفیل آلومینیوم باید به آن توجه شود

به منظور بالا نگه داشتن کیفیت باید به نکاتی در طراحی قالب پروفیل آلومینیوم توجه کنید. شما باید ضخامت دیواره را ثابت نگه دارید، چرا که باعث کاهش زمان  تولید می شود و محصولی مناسب و با صرفه اقتصادی تولید شود. شاید بتوانید ضخامت های متفاوتی به دست آورید و با تغییر دادن ضخامت دیواره های آن عملکرد مکانیکی اکستروژن را تنظیم کنید، اما با این کار هزینه قطعه افزایش می یابد.

توجه کنید که اگر در طول خنک سازی آن ضخامت دیواره ها تغییر یابد موجب تغییر شکل و ناهموار خنک شدن آن می شود. نکته مهم دیگری که باید در طراحی قالب پروفیل آلومینیوم آن توجه کنید هندسه قطعه است، به این معنا که در تولید قطعه باید از الگو های قابل تولید استفاده شود، چرا که اگر شکل و الگو پیچیده تر باشد مطمئناً عملیات حرارتی آلومینیوم در هنگام تولید قالب آلومینیوم به مشکل برمی خورد و نیاز به تکنیک و تخصص زیاد دارد. همچنین در طراحی باید به تقارن اهمیت زیادی دارد.

عملیات حرارتی آلومینیوم

عملیات حرارتی آلومینیوم یک نوع عملیات حرارتی گرمایشی و سرمایشی بوده که برای تغییر ساختار متالورژیکی و ویژگی های مکانیکی یک فلز انجام می شود. استفاده از این نوع عملیات حرارتی به یک عملیات خاصی محدود شده که برای افزایش سختی و استحکام  آلیاژ های ریختگی با قابلیت رسوب سختی کاربرد دارد. آلیاژ های که برای عملیات حرارتی استفاده نمی شوند آن دسته از آلیاژ هایی هستند که به وسیله سرمایش و گرمایش استحکام قابل‌ توجهی از آن ها حاصل نمی شود.

اهمیت اصول انجام عملیات حرارتی آلومینیوم

یکی از پرمصرف ترین فلز جهان بعد از آهن آلومینیوم ها می باشند که استحکام آن ها نسبت به فولاد کمتر بوده و سبک تر هستند. با توجه به اینکه آلومینیوم ها نسبت به فولاد استحکام پایینی دارند نمی توانند در شرایط مختلف از آن ها استفاده کرد، به همین دلیل آلومینیوم ها را به عناصر دیگر آلیاژ می کنند تا خواص مکانیکی آن ها بهبود یابد. توجه کنید روند و شرایط عملیات حرارتی آلومینیوم بسته به نوع آلیاژ متفاوت است و برای اینکه بهترین خاص را به دست آورید باید اصول عملیات حرارتی را بشناسید، چرا که هرگونه بی توجهی به این نوع اصول ها می تواند ضرر زیادی ایجاد کند.

علت انجام عملیات حرارتی آلومینیوم

آلیاژ سازی آلومینیوم می تواند استحکام این فلز را افزایش دهد. اما این عملیات به تنهایی نمی تواند نیاز ما را پاسخ دهد. همین موضوع باعث شده عملیات حرارتی رسوب سختی بر روی قطعات آلومینیومی آلیاژ سازی شده انجام شود تا استحکام نهایی این آلیاژ ها افزایش یابد. بنابراین از مهم ترین فرایند در تولید تجهیزات آلومینیومی عملیات حرارتی آلومینیوم است که انواع مختلفی دارد. عملیات رسوب سختی و عملیات آنیل و عملیات حرارتی انحلال از انواع عملیات حرارتی آلومینیوم می باشند. توجه کنید عملیات حرارتی انحلال بر روی  آلیاژ آلومینیوم حرارتی پذیر انجام می شود. عملیات حرارتی آلومینیوم با توجه به نوع آلیاژ و آلومینیوم به روش های متفاوتی انجام می گیرد. آلیاژهای آلومینیوم از لحاظ قابلیت عملیات حرارتی به دو دسته عملیات حرارتی پذیر و عملیات حرارتی ناپذیر دسته بندی می شود.

عملیات رسوب سختی

برای بالا بردن سختی و استحکام آلیاژ آلومینیوم کار شده و ریختگی از عملیات رسوب سختی استفاده می شود. توجه کنید بر روی آلیاژ های عملیات حرارتی پذیر عملیات رسوب سختی انجام می‌ گیرد. در بیشتر آلیاژ دوتایی آلومینیوم این شرایط برآورده می شود اما بسیاری از این آلیاژها رسوب سختی بسیار کمی را از خود نشان می دهند. این دسته از آلیاژ ها را جزوه گروه آلیاژ عملیات حرارتی پذیر در نظر نمی گیرند. عملیات رسوب سختی از بهترین روش های عملیات حرارتی آلومینیوم بوده که بر روی استحکام آلیاژ نهایی تاثیر مثبت می گذارد.این تاثیرات بسیار زیاد هستند. در نتیجه می توان محصولاتی که تحت این عملیات حرارتی قرار گرفته اند به عنوان یک کالای جایگزین برای فولاد کربنی استفاده شوند.

عملیات حرارتی آنیل

می توان برای انواع آلیاژهای آلومینیومی از روش عملیات حرارتی آنیل استفاده کرد. باید بدانید که عملیات حرارتی آلومینیوم آنیل شده به انواع آنیل کلی و آنیل جزئی تقسیم بندی می شود. همچنین انتخاب این دو روش به آلومینیوم مورد نظر بستگی دارد. در دمای ۳۰۰ تا ۴۱۰ درجه سانتیگراد عملیات تابکاری آلومینیوم یا  آنیل کردن انجام می گیرد. این عملیات ممکن است بین نیم ساعت تا ۳ ساعت طول بکشد و این مدت زمان کاملا به نوع آلیاژ و اندازه آلیاژ بستگی دارد.

قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی