شناخت انواع قالب اکستروژن

شناخت انواع قالب اکستروژن
در این مقاله به بررسی انواع قالب اکستروژن برای تولید پروفیل آلومینیوم خواهیم پرداهتو قالب های اکستروژن از جنس فولاد می باشند که هر کدام از آن ها خروجی محصولی متفاوت دارند. این قالب ها بسیار کاربردی می باشند و باعث به وجود آمدن محصولاتی بسیار کاربردی می شوند. خرید قالب اکستروژن مراحلی دارد که بایستی آن ها رعایت شود تا از محصول خود بهترین نفع را ببریم. البته انتخاب آن بهتر است با حساسیت بالایی انجام شود. زیرا محصولات آلومینیوم با یکدیگر متفاوت می باشند و هر کدام از آن ها برای قسمت خاصی کاربردی می باشند.
از مراحل مهم قالب اکستروژن طراحی و ساخت آن ها می باشد که برسی خواهیم نمود. با استفاده از انواع قالب های اکستروژن می توانیم به انواع محصولات پروفیل آلومینیوم دسترسی پیدا کنیم. ساخت و طراحی قالب های اکستروژن بسیار حساس بوده و تمام ویژگی هایی که دارد باعث به وجود آمدن محصولی با کیفیت می شود. الیاژ هایی که انتخاب می شود نیز هم بر اساس نیاز می باشد و هم بر اساس قالبی که انتخاب می شود. از انواع قالب های اکستروژن می توان به قالب اکستروژن توپر (soild) و قالب اکستروژن تو خالی hollow و همچنین به قالب اکستروژن نیمه تو خالی semi-hallow اشاره نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر مورد انواع قالب های اکستروژن و اهمیت آن ها در ادامه با سایت بهفرد همراه باشید.

قالب اکستروژن چیست؟

با استفاده از قالب های اکستروژن می توانید به تنوع محصولات پروفیل آلومینیوم دست پیدا کنیم. در واقع این قالب ها ابرازی برای تولید بهتر پروفیل آلومینیوم می باشند. قالب های اکستروژن به سه نوع تقسیم می شوند که در ادامه مطالب آن ها را برسی خواهیم نمود. بهتر است بدانید که قالب های اکستروژن از جنس فولاد H3 می باشند و ساخت این محصول به کمک نورد های گرم صورت می گیرد.
این عوامل باعث شده تا هنگام تولید پروفیل آلومینیوم فشار های زیاد را تحمل کند. هدف از ساخت انواع قالب اکستروژن این است که مشتری بتوانید به انواع محصولات پروفیل آلومینیوم که امروز در صنایع مختلف استفاده های بسیار زیادی دارد دسترسی پیدا کند.
طول عمر این قالب ها بستگی به میزان استفاده و تولید آن ها می باشد که چقدر پروفیل آلومینیوم تولید می کنند. به همین دلیل بهتر است که قالب ها را هنگام هر بار تولید برسی کنید تا مشکل و انحرافی صورت نگیرد و اگر این مشکل پیش آمد بتوان آن را اصلاح کرد.

 انواع قالب اکستروژن

انواع قالب های اکستروژن

اولین نوع قالب اکستروژن که می‌ خواهیم آن را برسی کنیم قالب توپر نام دارد. مدل این قالب ها طوری طراحی شده است که در دهانه آن ها محفظه و یا حفره ای وجود ندارد. مانند میله، نبشی این قالب ها نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. سطح صاف، pocket و فیدر که از انواع این نوع قالب هستند. قالب های اکستروژن توپر از نوع سطح صاف، به قالب هایی گفته می شود که سطح آن ها صاف می باشد و قسمت دهانه آن با پروفیل های اکسترود شده یکسان می باشد.
همچنین مواد ساخت پروفیل آلومینیوم (بیلت) از درون این حفره ها عبور می کند. نوع بعدی قالب های اکستروژن توپر از نوع pocket می باشند. این نوع قالب ها دارای حفره هایی هستند که سطح رویی آن ها بزرگ تر از عرضشان می باشد. این عامل باعث می شود تا بیلت ها به راحتی به یکدیگر جوش بخورند. همچنین با این کار باعث می شود که فرایند اکستروژن ادامه پیدا کند.
قالب های توپر از مدل feeder، این نوع قالب یک سطح فیدری دارد که که بر روی سطح آن ها پیچ و پین می شود. کاربرد این. قالب برای کنترل و دقت به جزئیات محصول و یا انتقال آلومینیوم به قسمت های مختلف است. همچنین این نوع قالب از برخورد بیلت ها با سطح رویی قالب های اکستروژن از نافرم شدن آلومینیوم جلوگیری خواهند نمود. 

قالب اکستروژن تو خالی

این نوع قالب برای محصولات پروفیل آلومینیومی اختصاصی است که حداقل بر روی آن ها یک حفره وجود دارد. مانند قالب ها یا محصولات کی به شکل T می باشند. این قالب ها به کمک قالب باز porthole به همراه دو دستگاه سنبه و cap ساخته شده تولید می شود. در ساخت این قالب ها سنبه mandrel قسمت داخلی پروفیل آلومینیوم را که شامل تعدادی حفره می باشد تشکیل می دهد. cap نیز بر قسمت خارجی پروفیل آلومینیوم تاثیر گذاشته است. در واقع به طور کلی بیلت آلومینیوم وارد قسمت سنبه می شود و از cap خارج می‌ شود.
انواع قالب اکستروژن

قالب اکستروژن نیمه خالی

قالب بعدی، قالب اکستروژن نیمه تو خالی semi-hallow این قالب اکستروژن نیز در مقایسه با قالب قبلی دارای چند حفره می باشند. اما با این تفاوت که حفره هایی که در آن وجود دارد به صورت کامل بسته نمی باشد و به صورت نیمه بسته هستند. به خاطر همین موضوع به این قالب گاهی قالب هیبریدی یعنی ترکیب توپر و تو خالی نیز نام می برند.
برای مثال کانال های آلومینیومی که دارای حفره های پهن می باشد که در بازار پیدا می شوند. اما جالب است بدانید که کانال های باریک نیمه تو خالی شناخته شده اند. پس با توجه به اطلاعات گفته شده متوجه می شویم که شکل ظاهری و فرم محصولات تماماً به نوع قالب و دهانه آن ها نیز بستگی دارد. و انتخاب قالب ها نیز بر اساس نیاز مشتری در بازار صورت می گیرد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب مذکور متوجه شدیم که انتخاب نوع قالب اکستروژن اهمیت زیادی در تولید آلومینیوم و کیفیت محصول دارد. این قالب ها از جنس فولاد می باشند تا در مرحله ساخت هنگامی که در معرض حرارت بالا می باشند آسیب نبینند. آلیاژی‌ که برای ساخت آلومینیوم انتخاب و به وسیله قالب ها ساخته می شود نیز بسیار مهم می باشد و بایستی آلیاژ را بر اساس قالبی که می خواهیم در نظر بگیریم انتخاب کنید.
قالب های اکستروژن از فولاد گرید h13 و همچنین به کمک نورد گرم ساخته می شود. این عوامل باعث می شود تا هنگام فعالیت تولید مقاومت آن بسیار بالا برود. برای اینکه در مرود انواع پروفیل آلومینیوم و نحوه سفارش آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید به سایت بهفرد مراجعه فرمایید.
قالب سازان بهفرد
جهت مشاوره رایگان، راهنمایی انتخاب و خرید محصول مورد نظر و همچنین اطلاع از قیمت روز محصولات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 16:00
جمعه
تعطیل
× پشتیبانی